CITAT (Nauti @ 02-10-2009, 06:44)

det skall helst vara kallvitt ljus på 6400K.
jag kan tycka det är lite svårt att säga att det helst ska vara..
för det beror ju lite på vad man är ute efter.
som jag har förstått det så är det ingen större skillnad på ljuset hos lysrör och lågenergilampor. då de båda är fluorescerande. och de kan båda fås i olika färgtemperaturer. (rätta mig gärna om jag har fel).
varje storlek på en lampa drar en viss mängd ström. watt.
dom
vanliga lysrören och lågenergilampor är
varmvita och är de ljus som avger mest mängd ljus per lampa, eller watt. och är de som nästan alltid är billigast.
de
kallvita rören uppfattar vi oftast som lite trevligare för ögat. de är lite kallare/blåare i färgen. (en varmvit och en kallvit används ofta på kontor o liknande då de ger ett bra ljus till en bra ekonomi).
dagsljusrören är ännu kallare/blåare än de kallvita. detta är bra om vi har lite tillgång till solljus. men ju kallare färg desto mindre ljus avger lampan. fast å andra sidan är blått/kallt ljus intensivare än varm/rött ljus. detta märker man då kallare ljus kräver längre avstånd till plantan för att inte inte bränna den. kanske 10-12 cm istället för 1-3 cm hos de varmvita.
sen är växt och djur lampor ytterligare ett steg. alltså kallare, dyrare och avger mindre mängd ljus och bränner lättare. men istället avger de en färgtemperatur som är gott för växande.