CITAT (Myosotis @ 28-09-2009, 20:50)

Jättefina bilder som vanligt! Är det Adiantum capillus-veneris under trappan (vad den nu kan tänkas heta på svenska)? Finns den där naturligt? För jag antar att du har inhemska växter i trädgården.
Jag antar mysosotis att det är den stora ormbunken du syftar på. Det är faktiskt en Asplenium bulbiferum. Mouku eller chicken and hen fern. Syftar på de små sticklingar som den sprider överallt. Under den strax till vänster står en kiokio "Blechnum nova-zelandiae som jag ännu inte har planterat. Blir ganska stor-upp till 320 cm långa grenar.
I lila kruka, en liten Nikaupalm. I terrakotta krukorna så är det faktiskt kryddor. Men de har jag stenkoll på så de inte blir stora och rymmer. I väggampeln ovan så sitter en Fuschia procumbens. Liten kustlevande fuschia med små gula uppåtväxande blommor.
Jag har förövrigt köpt fler av den till den lilla plätt utmed staketet på "framsidan" tillsammans med
gräset Carex testacea. Ska förövrigt ha några stora stenar. Tanken är att det ska bli samma miljö och sten som bergslänten mitt emot som jag håller på att rensa från ogräs.
Förövrigt läste jag en rapport från Conservation week att under "ogräsbytardagen" då man kunde lämna in ogräs och få en inhemsk art tillbaka så hade det bytts ut över 1300 plantor. Dessutom var det ju de som kom in med värsta eller mest sällsynta ogräset som fick ngt extra pris som jag inet vet vad det var. Hur som helst så vet jag att i samband med det här hittades en lokal med Madeira vine (Anredera cordifolia) växandes. Det var den som vann. Den är nu dock utrotat från den lokalen tror jag Jag hittar tyvärr inte rapporten igen. På ogräsbytardagen i juni så kom 700 personer och 1000 plantor delades ut.
Åter till min tomt så som sagt så försöker jag skapa en bit naturlig natur med lokala arter. Jag har redan sett mer småkryp nu med alla växter jag planterat här än när vi flyttade in och det är kul

Jag har lagt ut gömställen under buskarna i form av halverade urholkade trästammar. Som tunnlar typ.
Jag planterade även två Lancewood "Pseudopanax crassifolius"
på insidan av staketet som jag hoppas ska ge lite höjd om några år. Det är inte så många vildväxande häromkring.
De ser ut sådär pinninga och beninga och stenhårda tills de nått en höjd av 2-3 meter. Då börjar de utveckla normala blad. Detta var en adaption för att inte bli avbetande av betande moafåglar (innan de dog ut för ca 800 år sen när människorna kom hit).
800 år senare så står det nu hus där moafåglarna levde.
Redigerat av Orkidétjuven: 05-10-2009, 09:41