Idag regnar det. Vi har precis gått över till sommartid igår natt och nu är det VÅR!!!
Tulpaner, krokus, liljor, kallor, magnolia, ginst, kowhai
,
kakabeak, karo, trädfuschia, orkideér
och mycket annat står i full blom. Det doftar gott ute och fåglarna har börjat häcka.
Tänkte jag skulle lägga upp lite mer bilder och visa lite hur vi vi bor. Vi har ju bara en liten yta och som för det mesta är trädäck. Men fint är det.

Det som vill ha lite mer skugga har jag under trappen.
Mitt emot oss på andra sidan vägen är det en slänt
och bergvägg där jag rensat från ogräs och där jag förösker få naturliga floran ta sig igen. Växer en del stora bräknar som jag lyckas få fram. Har rensat från två stora ginst som jag kapat, två stora svarta sopsäckar fulla med slingerkrasse samt art av senecio som man fortfarande ser ovanför jag rensat. Det är ngns tomt tror jag så jag kan nog inget göra där. Den täcker över allt och lämnar efter sig ett spår av dött matrial som inget vill växa i.
Jag har planterat ngra flaxar samt rengarenga liljor. Inte bara native, utan native till regionen med.
Har dessutom införskaffat två st olika arter av muehlenbeckia som ska planteras där. De är bra täckväxter och driver gärna undan ogräs. Dessutom är de bra gömställen för flera ödlearter.
Dte är M. astonii och M.complexa. Har dessutom köpt en lancewood,Pseudopanax crassifolius som jag satt tillsammans med den jag redan hade i våran terass mot trappen.
Slänten som numera är täckt av mycket gräs har jag dessutom släpat up en del grenar och gamla trädrötter och liknande som grannen har tagit bort från sin tomt.
HAn håller på att bygga terasser samt ett gästhus som ska ligga längst ner. Tanken är att taken ska ligga i marknivå så att han ska ha gräsmatta på taket. Suveränt för då syns inte hustaket ifrån våran altan.
Tanken är iaf att jag vill få slänten på andra sidan vägen rensat och tillbaka till sitt ursprung och få våran del av tomtdelen på vägsidan av staketet samt andra sidan se ut som en del av berget med samma naturliga flora. Dvs kustflora. Lite svårt förklara. Ni förstår nog vad jag menar.
Det bästa är att eftersom vi hyr huset så behöver jag inte betala för de växter jag införskaffar.
Tanken är ju att de frön jag nu drar upp ska få växa där jag nu rensar bort allt ogräs.
Har också köpt en jordgubbskruka i trä, så nu hoppas jag att vi får färska jordgubbar lagom till julafton och så jag kan göra en smarrig gräddtårta i form av den jag gjorde till våran safarifest vi hade här!!!!
Redigerat av Orkidétjuven: 28-09-2009, 05:13