CITAT (Chamomille @ 06-10-2009, 07:43)

Med tomater och gurka går det jättebra med stor jordvolym. Jag menar, vem får inte skörd av dessa när man odlar i bäddar? Däremot med t.ex chili är det en annan sak..

Jag ska defenitivt köpa baljor till nästa år och odla tomater och gurka i. Har hittat baljor på 65 liter till ett hyfsat pris.
Du har säkert rätt att det funkar med stora kärl till tomater, det var mest en tanke. Förutom paprika och chili, har jag förstått att även physalis (kapkrusbäret) ger mer frukt med mindre jordvolym. Men en markbädd är inte samma sak som "en jättstor kruka". Jorden i marken blir aldrig lika varm och "gosig" som jorden i en kruka. Så den lockar inte på samma sätt till tillväxt av rötterna, utan plantorna växer lite mer "kontrollerat". Jag odlar själv direkt i marken när det gäller tomater. De blir inte sådär jättegrova med massa mörka gröna blad som jag kan se hos andra, och bli lite avundsjuk på först, men i slutändan ger de lika bra skörd ändå.
Men jag är lite sugen på att göra ett jämförande test med tomater i olika stora kärl...