CITAT (Solstorm @ 06-10-2009, 15:39)

Att det inte forskas så mycket på naturmedel handlar nog till största delen om att det inte går att ta patent på sådant som man kan gå ut och plocka själv. Money rules.
Professor Ingvar mfl som deltog i programmet jag såg ansåg att bara det som går att mäta med medicinska tester räknas som fakta.
Men, det är inte riktigt samma sak att gå ut och plocka några kilo pilbark och att ta en tablett, ofta är de verksamma substanserna närvarande i så låg halt i växterna att man måte äta hysteriska mängder för effekt, och då är det inga problem för företag att syntetisera det verksamma ämnet och sedan köra vidare på det rena ämnet. Eller så finns inte växten under hela året, eller inte i alla delar av världen osv.
Jag har jobbat med flera (båda professorer, läkare och andra) som testar och utvecklar läkemedel, och det är självklart att man tar hänsyn till patientens upplevelser, MEN dessa måste naturligtvis backas upp av faktiska medicinska förändringar, och testas mot placebo (dock inte i fråga om allvarliga sjukdomar där placebo inte är tillåtet att använda i tester). Eftersom jag inte har sett programmet kjan jag inte uttala mig om vad personen i fråga sagt eller inte sagt, men att man har frågeformulär som man analyserar vid tester av läkemedel är absolut inget konstigt eller oviktigt, tvärt om.
Edit: Kom på en sak av betydelse, när man testar ett läkemedel gör man det i olika faser och i de första faserna testar man på friska frivilliga och för att läkemedlet ska släppas vidare måste det ha lite biverkningar och mätbar effekt på det man vill "komma åt", t.ex. blodtryck. Eftersom personerna är friska kan man inte fråga dem om deras sjukdom blev bättre. Patienter kommer inte in förrän i fas 3, och då kan man börja fråga om upplevelser av sjudom etc.
Redigerat av KRT: 06-10-2009, 14:52