Tack Cilla.
Jag tar till mig din förklaring om varför nedbindning fungerar. :-)
...frågan är nu hur länge nedbindningen behövs. Är det tills grenen själv böjer av nedåt, utan tråd. (verkar rimligt) Eller reser den sig igen då, eftersom det är ett ungt träd.
Om Gröngödsling... från nätet:
Vad är gröngödsling Min fråga är nu: Vad är gröngödsling? Insänd av: Karin Rosén (2003-11-03) Svar: Gröngödsling är växter som samlar kväve i rötterna och som man slår på sensommaren för att direkt vända ner i jorden som gödsel. Det är oftast klöver, lupiner eller baljväxter som fungerar bäst. Det finns särskilda gröngödslingsfröpåsar att köpa i trädgårdsbutiken. Förutom att det är praktiskt är det oftast otroligt vackert, som en riktig sommaräng. Det gäller bara att slå växterna innan de fröar av sig för att man inte skall få sommaräng i alla rabatterna. Sanna
Mvh /B
--------------------
Mvh /Bengt, bor i Kyrkslätt Finland zon1 (=2-3 i Sverige) Tips! Spara dina äppelkärnor i blomkrukor... för senare utplantering på hösten! :-) ...det gör jag och hoppas på ny god äppelsort om ca. 5-10 år
|