Medlem
Antal inlägg: 182
Medlem nr: 4 906
Har min första höst med trädgård och vet inte om något ska klippas ner eller man bara ska låta alla perenner vara. Typ funkia, löjtnantshjärta, lejongap, tremastarblomma, azalea, pion, akeleja, klematis....
Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 7 131
Detta tvistar de lärde om och kommer förmodligen så att göra, i all framtid Gör det du känner blir bäst för dig
Den enda "städning" JAG gör på hösten: Fortsätter rensa bort ev. ogräs Fortsätter klippa bort fröställningar jag inte skall ha frö av
Man kan klippa ner perenner MEN de få blad som finns kvar till våren är enklare att ta bort då + att de ger visst skydd till plantorna och näringen går tillbaka till växten + att det visar lite VART det finns en växt.
Funkia/Hosta skall man EJ klippa av blompinnen på, utan låta åtminstonde den vara kvar. De flesta bladen är bara ett tort litet tunt löv till våren, OM den över huvud taget finns kvar, så där ser jag ingen anledning att städa alls.
Städar man lite i den rabatt som ligger närmast, där man går under vintern, brukar det räcka för att man skall få en bra känsla inombords.