CITAT (*Stintan* @ 09-10-2009, 11:31)

Men du påstår ju att det finns en gängse uppfattning som du kunde bidra med. Är inte det samma sak som vad folk i allmänhet har för uppfattning om detta. Om du vet det behöver du ju inte fråga, men jag kanske bara inte fattar vad du menar. Sen så har du din revolutionerande uppfattning. Vad är det som säger att det du kommit på är något nytt? Det finns ju hur mycket som helst att läsa om kost och hälsa om man är intresserad och vad man ska göra för att må bra/bättre. Det är väl kanske så att många människor inte är så intresserade. Övriga, som har intresse, har nog kunskapen eller skaffar sig den dagen intresset vaknar av någon anledning. Det är ju inte heller så att det finns en statisk västerländsk livsstil. Det finns ju också dom som hävdar att vår hälsa är predestinerad redan vid födseln eller rent av i fosterstadiet. Se
http://www.fls.fi/files/005_009_Eriksson.pdfSen är det nog många av oss som ibland plockar fram den lilla häxan i oss och gör våra egna små hopkok i förebyggande eller lindrande syfte för
att vi
"vet/tror" att det hjälper. Förr blev vi brända på bål!
När jag säger gängse uppfattning så menar jag det som ofta anges i olika sammanhang från bl a sjukvårdens sida. Den här texten är kopierad från ett dokument från Örebro läns landsting.
"Förekomsten av så kallade livsstilssjukdomar
såsom övervikt/fetma, diabetes, hypertoni och
hyperlipidemier har snabbt ökat under de senaste
åren. Orsaken är bland annat, i förhållande till
behovet, ett för stort energiintag och för låg fysisk
aktivitet. Tillstånden är bland annat förenade med
en ökad risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar"
Jag har dock kommit fram till att det påverkar väldigt mycket mer än så och jag skulle vilja veta vilken uppfattning allmänheten har. Det handlar heller inte enbart om energiöverskott. Det finns en rad andra parametrar som spelar in. Dock alla påverkbara både av individen och samhället.
När man läser i olika skrifter så är det ju inte allmänhetens uppfattning man får ta del av.
Att jag ställde frågan i denna tråd berodde på att flera nämnt det men inte angett vilka sjukdomar det gällde.
Jag förstår att du tvivlar på min upptäckt, det skulle säkert jag också gjort om det vore någon annan som påstod att de funnit nyckeln. Det gäller nu för mig att skriva färdigt boken och bevisa min rön.
Jag vill betona att alla funderingar och reaktioner ni kommer med är värdefulla. Jag har tidigare arbetat som föredragshållare i ett helt annat ämne. Det var genom mina åhörares reaktioner och funderingar som jag kunde förbättra och utveckla föredraget tills det blev riktigt bra.
Jag önskar att jag hade haft de här kunskaperna för 35 år sedan men det är en annan historia.
Redigerat av Christa: 09-10-2009, 12:40