Jag tycker att det är intressant att läsa om människoöden. Så om du riktar dig till en publik som är som jag så ska du skriva med dig själv som utgångspunkt. Hur du levde innan, hur du upptäckte symptomen, hur ditt liv har påverkats av allt detta och vad det var som fick dig att hitta "nyckeln" till problemet. En bok som rent faktamässigt beskriver ett sjukdomsförlopp skulle jag inte läsa om det inte var så att den ingick i ett annat studiematerial, eller om jag själv eller någon närstående drabbades av sjukdomen i fråga. Håller med "jholma" om det hon skriver:
CITAT (jholma @ 07-10-2009, 00:42)

Du skall använda Dig själv som infallsvinkel. Då blir det intressant. Det blir alldeles för pretentiöst att ge sig i strid med forskare och etablerade behandlingsmetoder utan i de här fallen får man gå en omväg.
Det finns inget som är så intressant som om att läsa hur någon tagit sig ur en sjukdom eller en livskris så jag rekommenderar att Du gör detta.
Kan Du sedan komma med i något program på radio eller TV där Du kan presentera Din bok (inte så svårt) så har Du fått en bra marknadsföring.
Lycka till!
Jag tror dock att om du "utlämnar" dig själv i boken så måste du ta ställning till i förväg hur du kommer att reagera på att de som läser boken förmodligen kommer att förknippa din person med din sjukdom, och detta kan bli väldigt besvärande i längden tror jag. Det kan vara väldigt tufft att helt och hållet identifieras med en sjukdom. " Aha, det är du som är den där diabetessjuka personen som... vad var det du hette sa du?"
Ett alternativ kanske kan vara att skriva om en påhittad person som du låter påskina att du har träffat och intervjuat t.ex. Eller helt enkelt bara skriver om i tredje person som t.ex "Anna".
Detta beror ju på vad du vill få ut av att skriva din bok.
När det skrivits om livsstilssjukdomar i tråden så nämns det olika fysiska åkommor, som diabetes typ II, hjärtsjukdomar, cancer mm... En allvarlig sjukdom som jag tror ökar och kommer att göra det ytterligare om dagens samhällsutveckling fortsätter i samma hjulspår är
depressioner av olika slag. Detta är ett utmärkt exempel på vad dagens livsstil där vi blir allt mer stressade och tvugna att hela tiden prestera mera och mera kan leda till.