CITAT (blomkronan @ 11-10-2009, 17:38)

Svar på din fråga är..... 4250:- Det priset fick jag av Grönt ljus då jag hade mailkontakt med honom 8/9-09
Absolut.... inga sura minner här

.... FRED

Bra.

Man kan ju söka och se om man hittar något billigare eller smidigare...
3 422 kr ($489.95) kostar den på denna sida:
http://www.expresslightbulbs.com/grow-ligh...-c-132_148.htmlMen så blir det kanske lite frakt och tull från USA.
Och garantin blir säkert jobbigare att trixa med om något skulle gå fel. Men jag vet inte...
Räknar jag rätt blir i alla fall brinntiden ungefär 11 år för UFO om man bara har den tänd 12 timmar/dygn. 50.000 timmar är rätt mycket... Och så drar den mindre än 2 st 60W glödlampor och kan täcka upp till 10 kvadratmeter. Jämfört med kanske 6 st lysrörsarmaturer i effektivitet, fast den behöver inte vara lika nära, och blir inte lika varm.
Kanske får man i detta fall det man betalar för.
Billigt inköp = dyr i drift, mindre täckyta (vilket kräver fler ljuskällor), kortare livsländ och hög värmeutveckling
Dyrt inköp = billig drift, större täckyta, låååång livsländ, nästan INGEN värmeutveckling. Färgåtergivningen är dock sämre.
Men det blir dyrt för oss som inte riktigt vågar satsa...
För min egen del blir det 15W LED Growspot till att börja med. Det blir ändå billigare och smidigare än lysrörsarmaturer.
Jag våger inte heller riktigt tro att det är sant att LED är så bra innan jag provat helt själv med de mindre och billigare.