Om man ska köpa lägenhet och låt oss säga ha max 20 minuters cykelväg till centrum (typ Avenyn) så brukar två bra områden vara lite, lite billigare än de andra: Gråberget i Majorna, och Kallebäck som ligger i sydöstra Göteborg. På Gråberget finns nästan bara 2:rummare (lite 3-rummare också tror jag), man kan där få en vidunderlig utsikt om man hamnar rätt. 10 min. cykel till Botaniska och Änggårdsbergen, som är ett ganska stort grönområde. I Kallebäck finns framför allt höghus, där har man hela delsjöområdet på promenadavstånd - ett mycket stort friluftsområde (det är också i det området man traskar om man, som andra föreslagit, bor i Björkekärr, vid Björkekärr, Härlanda osv - man kommer in i området från lite olika stadsdelar).
För mig som alltid bott i Gbg skulle jag säga att det beror på hur mkt pengar man har (om man ska köpa) och hur beroende man är av att ha cykelavstånd till centrum. Bor man i Angered, Rannebergen etc - nordöstra Gbg - kan man få fina, billiga lägenheter, detsamma gäller delar av Hisingen, men man är beroende av buss och spårvagn på ett annat sätt. Det är längre bort helt enkelt (vilket inte gäller de södra delarna av Hisingen, där kan man få ganska nära till "stan").
|