Skulle behöva lite råd ang oönskade katter.
Jag har fritidshuset långt ut i skogen nästan helt utan grannar, men den jag har har utekatter. Helt okej att de finns till och de var här förre mig så jag förstår att katterna ser min tomt som sin egen privata lekstuga. Men jag har hundar som förvisso är relativt kattvana men inte vill ha främande djur på tomten och även om de inte skall vara utanför sin "hundgård (2-300 kvm staket runt huset)" ensama så är det långifrån kattsäkert och katterna tenderar att ta sig in relativt ofta, bävar för vad som komer att hända den dagen hundarna hinner i kapp. Jag har också småfåglar ute (på sommaren) och även om de också är kattvana sedan tidigare så vetekatten

om de skulle klara av stressen av att ha en katt klättrande på buren. Att bygga ett kattsäkert staket känns lite tråkigt och väll dyrt, det är ju inte mina djur. Finns det något biligare alternativ som kan tänkas avskräka katterna från att komma in på det staketerade området? Katterna är väldigt skygga mot människor så vattenspruta funkar def inte, luftgeväret har jag funderat på ibland men är inte tillräkligt elak. Resten av tomten får de gärna vara på är endå mest skog och ängsmark i alla fall så länge de inte äter upp alla småfåglar.
Ytterligare ett problem som dykt upp är att kattjäklarna gräver upp de lökar och till viss del även buskar som jag planterat, ett trettiotal lökar denna vecka, två hallonbuskar och några av dessa upprepade gånger. Känns ju mindre roligt att se lökar som man köpt för x antal kronor ligga ovan jord i frost och regn

och sedan har de ju mage att lämna sitt visitkort också till råga på allt:angry2: .
Vad kan man göra? I mina pallkragar, lådor och i några av landen så har jag satt ner väsade pinnar för att göra det mindre intressanta samt lagt på "gräs, kvistar och annat liknande" så det inte är lika grävvänligt. Men i gräsmattan och "skogsmarken" samt på några av landen vill jag inte sätta ner väsade pinnar precis och lägga massa kvistar, är alltför stor risk att man får åka till sjukhuset då med stiksor i fötterna

. Vad kan man göra för att hålla i alla fall ens närmaste planteringar kattfria, tar gärna emot ideer. Kattmynta på andra änden av tomten?
Föresten hur stor chans är det att lökarna som legat ute några dagar/veckor i frost och regn kommer att komma upp till våren? Det är främst några olika sorter botaniska tulpanlökar som jag är orolig över. De såg inte ut att blivit något mögelangrep på dem eller liknande men... jag har aldrig prövat att låta lökar ligga ute vind för våg innan precis så hur tåliga de är för en sådan behandling har jag inte funderat på innan.