Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katter, Problemdjur
          Daniel83
          Inlägg 14-10-2009, 04:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 10 896

Skulle behöva lite råd ang oönskade katter.

Jag har fritidshuset långt ut i skogen nästan helt utan grannar, men den jag har har utekatter. Helt okej att de finns till och de var här förre mig så jag förstår att katterna ser min tomt som sin egen privata lekstuga. Men jag har hundar som förvisso är relativt kattvana men inte vill ha främande djur på tomten och även om de inte skall vara utanför sin "hundgård (2-300 kvm staket runt huset)" ensama så är det långifrån kattsäkert och katterna tenderar att ta sig in relativt ofta, bävar för vad som komer att hända den dagen hundarna hinner i kapp. Jag har också småfåglar ute (på sommaren) och även om de också är kattvana sedan tidigare så vetekatten rolleyes.gif om de skulle klara av stressen av att ha en katt klättrande på buren. Att bygga ett kattsäkert staket känns lite tråkigt och väll dyrt, det är ju inte mina djur. Finns det något biligare alternativ som kan tänkas avskräka katterna från att komma in på det staketerade området? Katterna är väldigt skygga mot människor så vattenspruta funkar def inte, luftgeväret har jag funderat på ibland men är inte tillräkligt elak. Resten av tomten får de gärna vara på är endå mest skog och ängsmark i alla fall så länge de inte äter upp alla småfåglar.

Ytterligare ett problem som dykt upp är att kattjäklarna gräver upp de lökar och till viss del även buskar som jag planterat, ett trettiotal lökar denna vecka, två hallonbuskar och några av dessa upprepade gånger. Känns ju mindre roligt att se lökar som man köpt för x antal kronor ligga ovan jord i frost och regn thumbdown.gif och sedan har de ju mage att lämna sitt visitkort också till råga på allt:angry2: .
          Vad kan man göra? I mina pallkragar, lådor och i några av landen så har jag satt ner väsade pinnar för att göra det mindre intressanta samt lagt på "gräs, kvistar och annat liknande" så det inte är lika grävvänligt. Men i gräsmattan och "skogsmarken" samt på några av landen vill jag inte sätta ner väsade pinnar precis och lägga massa kvistar, är alltför stor risk att man får åka till sjukhuset då med stiksor i fötterna flirting.gif . Vad kan man göra för att hålla i alla fall ens närmaste planteringar kattfria, tar gärna emot ideer. Kattmynta på andra änden av tomten?

Föresten hur stor chans är det att lökarna som legat ute några dagar/veckor i frost och regn kommer att komma upp till våren? Det är främst några olika sorter botaniska tulpanlökar som jag är orolig över. De såg inte ut att blivit något mögelangrep på dem eller liknande men... jag har aldrig prövat att låta lökar ligga ute vind för våg innan precis så hur tåliga de är för en sådan behandling har jag inte funderat på innan.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Grå
          Inlägg 14-10-2009, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Vet du om katterna har någon ägare eller om de är vildkatter?
          Jag är kattvän och har själv ett stort antal utekatter som säkerligen är ute och ränner på bygden, men som är hemma så att jag kan räkna in dem varje morgon och kväll (utom min äldste katt som kan vara borta veckovis).
          Du har ingen skyldighet att tolerera att katterna är på din tomt och gräver upp dina lökar. Äger ingen katterna kan du antingen lämna dem till katthem eller be en jägare skjuta av dem. Din tomt är inte deras revir, det är ditt revir och du har rätt att hålla på det.
          Vill du inte skjuta av dem, eller om du vet att de har en ägare så kan du säkert själv skrämma iväg dem. Det tar tid, men tillslut brukar de ge upp. Vattenslangar kan fungera, men bäst är det om du själv visar dig stor, stark och hotfull. (Ja, det ser fånigt ut, men i skogen är det ingen som bryr sig wink.gif)
          I annat fall får du väl skaffa dig en egen hankatt (kasterad, givetvis) som kan hålla ordning på tomten. Röda katter är suveräna på att hålla sitt revir och jaga bort allt oönskat, oavsett storlek eller art. Om det hänger på färgen vet jag inte.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Daniel83   Katter   14-10-2009, 04:54
          Motti   Citronskal är bra att lägga ut katter gillar inte ...   15-10-2009, 17:06
          Monarda   Gräver upp lökar och hallonbuskar och lämnar visit...   15-10-2009, 19:40
          Daniel83   Nu har det i alla fall varit lugnt den sista tiden...   18-10-2009, 16:07
          skogstroll   Du kanske kan göra det lite obekvämt för katterna....   20-10-2009, 08:03
          Daniel83   Du kanske kan göra det lite obekvämt för katterna....   21-10-2009, 08:35
          skogstroll   Odla marktäckare... Blir svårt då jag ju vill kunn...   21-10-2009, 09:51
          KRT   Hur "omöjligt" det än låter så gäller fa...   20-10-2009, 09:00
          Gunilla T   Har man hundar går det inte att använda benmjöl oc...   20-10-2009, 09:24
          Daniel83   Har man hundar går det inte att använda benmjöl oc...   21-10-2009, 09:04
          russin   Be kattägaren att köpa ett medel som ska avskräcka...   21-10-2009, 10:44
          Carl   Har väldigt svårt att tänka mig att en katt skulle...   25-10-2009, 11:31
          Daniel83   Har väldigt svårt att tänka mig att en katt skulle...   25-10-2009, 17:34
          Gunilla T   Jag har svårt att tro att katter är skyldiga - kat...   25-10-2009, 18:26
          Daniel83   De har grävt gropar för skitbestyren i ytterst por...   26-10-2009, 10:16
          Daniel83   Sedan så skall jag väll erkänna att hundarna bryr ...   26-10-2009, 10:38
          KRT   Finns det något annat, växt eller vad som som som ...   26-10-2009, 10:41
          Daniel83   Sätt upp en sandlåda - alla som har barn eller har...   26-10-2009, 10:52
          KRT   :tummenupp: .... Frågan är om man måste görra rent...   26-10-2009, 11:00
          Myosotis   ...göra andra delar av min tomt och området runtom...   26-10-2009, 10:52
          Daniel83   Tack för era svar! Om det funkar på kastrater ...   26-10-2009, 13:23
          Myosotis   Men jag undrar som sagt... De kommer säkert att gi...   26-10-2009, 13:58

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon