CITAT (Motti @ 14-10-2009, 14:33)

Tyvär skaffar folk kamphundar utan att ha en aning om hur de ska fostras det är ju inte precis en självfostrande ras,oftast är det ägern som är otillräklig och inte har kunskap nog om hunduppfostran.
Jag instämmer här helt med Motti som påpekar att det är ägarens fel. Därtill tycker jag också som så att människan är värstingen i det här sammanhanget... varför i fridens namn överhuvudtaget avla fram en art med kamp som sitt främsta kännetecken ... ja då får man ju stå för konsekvenserna .. och frågan är om det är ett klokt val att välja en sådan sort som har kamp som sitt kännetecken till sällskapshund som skall kunna utan att kamplusten triggas av vistas bland folk och andra hundar ...
Och så finns det så många som missförstår hur man skall uppfostra en hund och gör detta trots att de går på kurser! Det föranleder mig att tro att det inte alltid är så bra kursledare heller på de här uppfostringskurserna! Alla gör fel ibland ... så är det bara ... och alltid kan två hundar ryka ihop i slagsmål, det går inte helt att förhindra ... men att vissa av slagskämparna är avsedda till att vara mördarmaskiner gör oddsen lite väl ojämlika!