Vill bara påminna om att det finns ämnen som har E-nummer som inte är ovanliga ingredienser i hemlagad mat, dvs E-nr är inte samma sak som tillsatser i halvfabrikat.....
Citronsyra t.ex. heter också E330 och ingår i många recept - eftersom det är ett naturligt konserveringsmedel, finns dessutom i de flesta produkter med citron.
E210 - bensoesyra - finns i min kokbok, eftersm det rekommenderas i sylt och saft för att öka hållbarheten.
E260 använder jag när jag gör maräng - det är ättiksyra....
För att inte tala om E440 - vilket jag häller i varje gång jag gör sylt eller gelé det är nämligen Pektin.
Och klorofyll - som ger växter dess grön färg heter också E140.... Även metaller kan ha E-nummer - E175 är silver och E175 är guld

Visst finns det konstiga ämnen bland E-numren, ämnen som man helst ska undvika, men att tro att hemlagad mat är helt fri från E-nummer är idioti.... Vill man veta vad man äter är et nog bäst att lära sig vilka E-nummer man absolut vill undvika och vilka som rä ok - kanske skriva ut en lista och ha i köket? F.ö. har wikipedia en mycket bra och överskådlig lista på E-nr, om någon vill ha en enkel lista