CITAT (kiml @ 17-10-2009, 23:54)

Om det inte är en av bloggarna du läst så föreslår jag att du tar en titt på
http://parkettodlaren.blogspot.com/ för inspiration, där står det en hel del, vet dock inte om hon har någon lista över de grönsakerna hon brukar odla över vintern.
Personligen skulle jag nog använda 2st dubbelarmaturer för 36w lysrör och sen hålla mig till det som inte behöver så mycket ljus till en början. Sen vid Januari/Februari skulle jag börja så lite mer ljuskrävande växter.
Det var där jag fick min inspiration och hon driver upp frön även under vintern. Dock bor hon i Uppsala och jag i Umeå så det känns som att hon har lite bättre förutsättningar än mig. Jag har försökt hitta några av de sorter hon odlar, tex tiny tim och mangold. Tomatsorten hittade jag men fick ersätta mangold med spenat, som enligt henne ska vara något svårare att odla.
Jag har någon vecka på mig innan det ska börja dyka upp några blad i krukorna och innan dess ska jag ha extrabelysning. Ska leta reda på en lysrörsarmatur och se om Clas Ohlson har kvar sina växtlampor som jag kan ha över enstaka plantor någon annan stans än i fönstret. Har några hundra att lägga ut iaf.
På fröpåsarna står det att salladen inte gror om det är över 20 grader och enligt folk här verkar dom vilja ha mycket lägre så nu står dom i mitt fönster och temperaturen varierar mellan 10-18 grader beroende på temperaturen ute. Men man ska kunna ställa plantorna varmare senare enligt fröpåsen så jag kommer att chansa på att odla min första omgång i 20-22 grader. Jag känner inte för att ha temperaturen i mitt sovrum på 18-19 grader hela vintern. Skulle det vara så att det bara blir några blad på varje planta under vintern så för jag nöja mig med att se det växa, med tanke på att fröpåsarna inte kostat mer än 9:- styck och jag har mängder av frön kvar som jag kan plantera i balkonglådor till våren.