CITAT (Platinum @ 24-10-2009, 10:32)

Kanske dags att reda ut begreppen? Pedofili kan innebära olika saker...
1. I vetenskaplig/psykologisk bemärkelse en person som blir upphetsad av barn som ännu ej nått puberteten, i den bemärkelsen är pedofili inget annat än en sexuell läggning.
2. I legal bemärkelse används ordet pedofili för en sexuell relation med barn under tillåten åldersgräns (under 15 år vad gäller Sverige), med straffsatsen våldtäkt mot barn alternativt sexuellt utnyttjande av barn.
Jag tycker som Platinum, Nauti och Gita att man ska försöka hålla en tydlig rågång mellan dessa två aspekter på pedofeli. Samtidigt så anfäktas denna min intellektuella hållning av starka känslostormar. Bara tanken att mina barn eller barnbarn skulle utnyttjas sexuellt färgar naturligtvis hela frågan. Vidhåller fortfarande att det är en tragedi att ha denna sexuella läggning och att det är säkert finns massor med människor i vår omgivning som kämpar med/mot detta. Att moraliskt fördöma dem, som inser att problemet är betydligt mer komplicerat än att bunta ihop och slå hjäl alla pedofiler, väcker inte min respekt.