CITAT (Peztis @ 23-10-2009, 15:38)

Jag funderade på det där med vad man lägger pengar på... För många är ju odling och trädgår en hobby och det kan lätt ränna iväg, om man vill. Många hobbies är ju kostsammare (t ex golf, ridning osv) men hur är det för dig, som hobbyodlare?
Lägger du ned mycket pengar på din trädgård eller försöker du hålla kostnaderna nere?
Trädgårdsintresset kostar bra mycket mer än mitt golfspel. Medlemskapet i golfklubben ungefär vad matjorden och gruset kostar/år……klubbor och bag utslaget på hur många år de används är inga stora pengar.
Köper du den finaste planeringsjorden, 5 säckar för 100:- eller gör du din egen jord?Ett lass matjord/år och ett gruslass vart annat år har det blivit hittills. Jag komposterar och tar till vara minsta jordsmula och köper kanske 10-15 påsar täckbark. Såjorden och planteringsjorden köper jag endast högsta kvalitet. Krukor försöker jag återvinna men några förpackningar inhandlas varje år.
Köper du dyra fröer från exklusiva fröfirmor, på ICA eller samlar in fröer själv?Jag köper ganska mycket dyra frön men jag både samlar själv och byter till mig också. Till det kommer också alla dessa lökar som jag inte kan motstå
Köper du bra gödning eller hämtar du gödsel från stallet?Minst 20 säckar koskit på påse köps varje år
Beställer du ditt drömväxthus och låter betala för att montera det eller bygger du själv av gamla fönster och virke som blivit över från andra projekt?Har inget växthus men skulle jag ha ett så vore det ett hemmabygge.
Köper du färdiga stora plantor, små plantor eller driver du upp perenner från frö?Jag köper mycket sällan plantor eftersom mitt stora intresse är att fröså…..skulle jag dessutom köpa plantor, var skulle jag då få plats med frösådderna

.
/Anki