Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför gör länsstyrelsen så här?, Uppröjning i igenväxt naturreservat
          Huggorm
          Inlägg 24-10-2009, 19:58
          Länk hit: #1

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ett område strax öster om Uddevalla har börjat växa igen efter att ha blivit naturreservat 1987. Där har man bestämt sig för att röja undan sly och granplantering. Ett utmärkt initiativ om du frågar mig, och det var med glädje man åkte dit för att se hur det blivit. När man kommer dit ser man att dom varken röjt sly eller granar, utan i stället tagit ner nästan alla lövträd. Mest har man sågat ner al, sälg och björk, men även en del lönn, ask och pil. I artikeln står att man lämnat kvar en del grövre lövträd, det man lämnat kvar är en aldunge, några halvstora sälgar och något enstaka annat lövträd, många med skador och slarvigt avsågade grova grenar. Det ser ut som kriget nu.

All ved och ris har det gjorts flis av, säkert för att mata det nya värmeverket. Kanske var detta tanken med hela uppröjningen?

Men framför allt undrar jag varför dom lämnar stubbar på 2-4 meter? Många av träden har ju redan börjat skicka nya skott i toppen. Resultatet kommer bli en skog av extremt fula träd, som knappast kommer att skötas om mer när engångssumman som länsstyrelsen avsatt tagit slut. Vad är tanken bakom detta?

Lokaltidningen har skrivit lite om saken:
          http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.510288

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _lje.jpg ( 114.86k ) Antal nedladdningar: 41

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Myosotis
          Inlägg 24-10-2009, 20:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Tyvärr verkar det inte alltid vara kunnigt folk som utför åtgärdena. Jag ryser fortfarande när jag tänker på hur de drog loss gamla aplar med traktorer och kedjor, slet upp hela träden alltså, på Ölands schäferiängar. Ingen förstod vitsen med det från början, dessutom blev marken uppriven också.
          Här i närheten finns det en skogsägare som tydligen anser sig värna lite om naturen fast det bedrivs vanligt skogsbruk där. En god vän till mig har skådat fågel och satt upp hundratals holkar i området under typ 50 år, han har god kontakt till markägarna och de är överens att rönn ska sparas t.ex. Nu upplever han mer och mer att det är inhyrd arbetskraft som jobbar ackord. Han har vid flera tillfällen kommit på dem med att röja bort unga rönnar, ta ner hålträd och liknande. När han säger till dem ber de om ursäkt och fortsätter sedan ändå på samma sätt. Det kanske inte är deras fel, de bryr sig inte och vill bara snabbt bli klara, deras lön är inte särskilt hög, de flesta kommer från östeuropa. Kan det vara något liknande i ditt område?

--------------------
          Det ska gå.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 09:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon