tidigare skrev du så här ?
CITAT (MariaS @ 25-10-2009, 12:45)

Du har helt rätt! Aloe vera/Aloe barbadensis får ALDRIG en stam ens i dåligt ljus. Detta är det nästan absolut säkraste sättet att identifiera en "äkta" Aloe. Dock kan de under den mörkare perioden få mycket svaga fläckar på bladen, som man knappt kan skönja.
Här i Sverige är det svårt att finna den "äkta" varan, utan oftast är det just Aloe arborescens som säljs som den äkta. Men den är fullt lika användbar om inte bättre, då A. arborescens inte har den kraftigt irriterande orange vätskan i skalet.
CITAT (MariaS @ 25-10-2009, 16:56)

En mycket bra länk som visar de bleka fläckar jag tidigare påpekade, samt att de växer i sin typiska jordnära rosettform. Jag har sett mycket gamla exemplar som till slut har skapat en ca 1cm hög stamdel, där man skördat bladen på undersidan, men plantan kompenserar skörderna av bladen med att liksom trycka ner de nyare bladen mot basen igen. Det finns många liknande Aloe, men ingen som jag vet, som riktigt växer ner i sina egna bladskålar som just Aloe barbadensis.
Jag ska se ikväll när jag kommer hem om jag kan hitta några fler länkar på den äkta varan.
så förklara gärna va du håller på med ?
det var jag som skrev om fläckar och stam inte du
Redigerat av flaxss: 25-10-2009, 17:25