De har grävt gropar för skitbestyren i ytterst porös jord, är nyplanterat i en blandning av mull/koskitt och befintlig jord som är väldgt mullig i kvaliten redan, vilket inte är konstigt då torpet ligger "bredvid" torvtäckt, alltså väldigt lätt att gräva i.... Inte några större gropar där de skitit heller, def mindre än en grävlingstoalett och det är långtifrån i varje "lökhåll" de skitit. 1 meter upp på en rör på 15-20 cm i diameter har jag svårt att se att en grävling gräver upp jorden och skita i, en mindre att de skiter så små lortar som de gjort. Det är inte grävlingsskit, def inte

skulle jag känna på lukten när jag råkat ta i dem om jag nu inte såg det på utseedet. Ser nästan inga vilda djur på tomten heller för den delen, de är alldeles för skygga, inte som i stan där man måste se var man går så man inte trampar på "vilda" djur. Spåren i planteringarna är också def av katter inte grävlingar, om det nu inte är dväggrävlingar som är i farten. Skulle ju kunna vara spår av hundarna, eftersom tasstorleken är ungefär densamma, men hundarna är inte skyldiga eftersom de inte varit lösa utan suttit i bilen när jag sett spåren.
Grävlingen kan väll inte inte heller hoppa över 1 meter eller och det hade den behövt göra, om något skulle den väll snarare trycka sig igenom det provisoriska staketet? Några sådana skador skulle jag dock ha hittat eller än mer troligt hundarna. Katterna har jag sett x antal gånger innanför staketet och de kan hoppa fn så mycket högre det vet jag. Så vilket vilt djur skall jag skylla på som varit både innanför och utanför staketet, om det nu inte är katt? Räven, möjligen, finns ju några stycken i området har jag sett och de kan nog ta sig in också och skulle väll också kunna vara intresserade. Men känns mer troligt att det är katterna eftersom de är bra mycket mindre skygga.
Hallonbuskarna kanske förvirrar er som ifrågasätter att katterna kan ha gjort det men det är alltså nysata småbuskar vi pratar om, alltså de sattes cirkus någon vecka innan de grävdes upp igen och för detta behövs ingen kraftinsatt. Ja grävdes upp är väll en överdrift, mer så grävdes det runt två av buskarna, de stod ju kvar på ungefär samma plats.
Hur som, jag vill inte att katterna skall vara uppe hos mig om de nu är skyldiga till att gräva upp lökarna eller inte, de är ju bara att gräva ner igen och hoppas de överlevt. Jag skall försöka med de tips jag redan fått, sluta med benmjöl och hoppas att katterna håller sig borta nästa år. I värsta fall får jag väll sätta ut kameror och ta fotobevis och avkräva grannen en ersättning för dyrare lökar och fröer

. Närrå jag skall sätta ner mer väsade pinnar runt lökarna redan från början nästa gång, lägga över gräs annat där detta är möjligt och göra det mer otrevligt på de sätt jag kan komma på. Men okej, om det nu är vilda djur som är i farten så minskar ju detta säkert intresset för mina nygrävda håll i alla fall. Vilda djur får förstöra, så skulle jag ha tur att se rådjur eller till och med älg äta tulpaner till våren så blir jag bara glad, vill gärna se lite liv på tomten mer än fågel. I vintras såg jag bara en älg som åt av den "sten" jag satt ut, så får jag se dem äta upp växterna så blir jag främst glad. Katterna får också vara på tomten de hör till när man bor på landet jag vill bara freda en liten del av min egen mark.
Någon egen katt vill jag inte ha i dagsläget, bor inte på torpet och skulle inte vilja ta den med mig hem varje vecka och tvinga den att bo i lägenhet en vecka och på landet en vecka, skulle än mindre kunna tänka mig att låta den vara kvar själv utan uppsikt någon längre tid heller, är ju inte skysst på något sätt. Även om en katt säkert är det bästa sättet att hålla andra katter borta så känns det också lite fel, men skulle jag flytta ut till torpet så förvisso, den skulle ju inte intressera hundarna på samma sätt och riskera att stressa ihjäl fåglarna heller.
"skrämsel" pellets? Låter spännande, måste kolla upp... Men det får ju inte vara något giftigt vare sig för djur eller natur... Men är det något med "illaluktande" lukt så funkar det väll ungefär som citrusfrukt. Skall kollas upp i alla fall. Har du någon länk?
Sådana där elektronik som skall ge störande ljud som finns för allt från möss till rådjur tycker jag inte verkar funka riktigt som de skall, prövade musvarianten i en av förråden och förutom att den verkade "stressa" hundarna lite lätt så verkade den inte göra något speciellt åt mössen. Det är väll sedan samma sort som skall funka för katt som hund? så den funkar ju def inte hos mig. Nä för mössen så var fällorna en biligare och bättre lösning på problemet, ja samt att något av de mindre mårddjuren började vitja fällorna och sedan antagligen tog och desimerade den levande populationen också. Men fällor eller på annat sätt skada/avliva är inte en lösning på detta problem tycker jag, så mycket lider jag inte av katterna ännu.