Nu bjuds det upp till dans igen....denhär frågan har nyligen diskuterats här på forumet där de som inte ville använda gift/kemikalier framställdes som mindre vetande och förlöjligades.
Dethär är mina val;
- såpvatten är inget gift men jag använder det inte därför att det dödar även nyttoinsekter som t.ex. nyckelpigor och jag värnar om mina medhjälpare i trädgården
- aska använder jag inte - för att använda aska bör man ha ett syfte med varför man skall höja pH värdet - rimligen bör man börja med en jordanalys
- oorganisk gödsel är inget gift, däremot kan t.ex. blåkorn bränna hål på växten om det kommer intill stjälken. Maskarnas hud tål inte kornen och jag är mycket mån om mina maskar. Framställningen av oorganisk gödsel påverkar klimatet vilket för mig är ett gott skäl att avstå.
- ogräsättika är inget gift men inte heller det använder jag, fyller ingen funktion
- och ja... Roundup innehåller gifter och det har diskuterats såååå många ggr här. Jag skulle aldrig drömma om att stödja Monsanto...
...och självklart gör jag saker som skadar naturen och som jag inte har kunskap om idag men min strävan är att lära mig mera om naturen och allt som lever där.
|