CITAT (Nauti @ 12-10-2009, 19:33)

Det blir ungefär 400kr i månaden och då får jag bra mycket fler, finare och friskare plantor än om jag går till en handelsträdgård och köper samma antal(tror jag)

Det är i alla fall skillnad i kvalitet på plantorna mot de man köper.
För att odla tomater så misstänker jag att det krävs de wattantalen för att få någon riktig skörd. Med 15W får man då inte ut någonting och med 90W misstänker jag att man får ut väldigt litet

600W till en kvadratmeter till ett driftspris på 400 kr per månad.
Det är nog ganska normalt och säkert överkomligt om man bara odlar på det viset under ett par månader när man drar upp plantor. De växter man drar upp själv går inte att värdera i pengar enligt min åsikt särskilt när det gäller perenner från frön av plantor man själv pollinerat.

(Akeljor är mina favoriter)
Men Nauti, men kan inte jämföra antalet W och utgå från att de 60 W LED ger en tiondel växtkapacitet som dina 600 W. Ljuskällor skiljer sig från varandra och därför kan till exempel en halogenspot på 35W (OSRAM IRC) ge både mer och bättre ljus än lysrörslampor med högre W.
Lumen, Lux, Ljusutbyte, Färgtemperatur och Färgåtergivning är viktiga komponenter och de skiljer mellan olika ljuskällor även om de har samma W.
http://www.dusk.se/Ljus.htmCITAT (Anja Danmark @ 26-10-2009, 22:03)

Jeg har netop fået min UFO 50W hjem fra England i dag, og der går lige et par dage, før jeg får den hængt op i drivhuset...
De oplyser, at hvis den bruges i et rum uden dagslys, rækker den 1-2 m2, men bliver den brugt i et drivhus som supplement til dagslyset, kan den dække op til 20 m2 - så det vil vise sig, om de har ret!
Ok...
Spännande!
Skriv och berätta hur det går sedan!

Vad kosta din UFO totalt med frakt?
Alltså 1-2 kvadratmeter utan dagsljus och upp till 20 kvadratmeter om man som du bara har den som extrabelysning.
Hur stor yta behöver du täcka i ditt drivhus?
Hur långt ifrån växterna hänger din UFO?