Eftersom vi precis har flyttat och trädgården inte var riktigt vad vi (läs jag) ville ha, så har det blivit mycket i sommar och sensommar.....
- Tre stora tallar och 4 granar fick en arborist ta ner
- Jord till förbättring av marken under fd barrträd
- Nya växter att ersätta de gamla med
Har dock försökt tänka ekonomiskt - har t.ex. handlat växter på rea, köpt en hel del fröer för att dra upp perenner från frö, planterat om och delat befintliga växter osv. Tycker dock det är värt att lägga ner en del tid och pengar när man anlägger eller omanlägger en trädgård, för at få det som man vill (en lättskött och vacker trädgård) i framtiden. Är inte förtjust i anueller, så det blir lite dyrare att sätta perenner (iaf på kort sikt, inte i längden)....
En del av projekten ligger dock iframtiden ;
- Ska bygga nya odlingsbänkar som erstätning för det gamal trädgårdslandet
- Sätta upp ett plank utåt gatan som skydd för insyn och vind
- Bättra på/nyplantera delar av häck
- Ersätta ett potatisland med perenner
- Bygga trädhus till barnen
- Anlägga en japansinspirerad hörna med bambu, gräs, hostor och japansk lönn (DEN kommer kosta, men jag vet precis vad jag vill ha och hur det ska bli och då får det också kosta

)
- Nyplantering av framsidan (med rhododendron, azaleor och buxbom - kommer också kosta)
- Stenläggning av vissa delar av trädgården.
Och mitt drömprojekt - ett kombinerat uterum/orchidéhus/växthus, i anslutning till huset med hög murad grund och isolerat golv. Vet precis hur jag vill ha det, och det kostar - men någon gång ska det bli av