Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vi funderar på en resa lite in på nya året, kan Hurghada vara något
          LasseB
          Inlägg 29-10-2009, 08:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Vi har ingen lust att åka längre både för bekvämligheten och för CO2. Har varit i Sharm el Shejk, Kairo och Alexandria tidigare.
          Har du/ni varit i Hurghada intryck, sevärt m.m.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Rihane
          Inlägg 29-10-2009, 11:12
          Länk hit: #2

Gäster

Här har du en som älskar Egypten. Blev såld som nioåring när jag såg Sfinxen på bild första gången.
          Har varit där många gånger och Hurughada hör inte till favoritdestinationen. Fattar liksom inte vitsen med Hurughada när det är Egypten man besöker.

Från Hurghada går det busskolloner till sevärdheterna i Övre-Nilen.
          Luxor, med Luxortemplet och Karnaktemplet i första hand. Dom har snyggat till området runt Luxortemplet rejält. Stor skillnad på nu och när jag var dit för tio år sedan.
          Horus-templet i Edfu.
          Isis-templet i Philae är underbart. Det var ett av templena dom flyttade när dom byggde Aswan-dammen.

Fast hela tempelköret ska man kanske ta på en Nilen-kryssning.
          Det går flyg från Hurghada till Kairo, men där har du redan varit.
          Som du ser föreslår jag att du ska lämna Hurghada för att se något sevärt. Hurghada landar jag bara i för att åka vidare. Å andra sidan finns några timmar bort sevärdheter nästan i klass med Giza.

Annars om du är ute efter huvudsak sol och bad tycker jag Sharm är bra mycket vackrare som "ort" betraktat och saker att göra i orten. Mubarak har platsen som ställe där olika konferenser i arabvärlden hålls, så följdakteligen planeras den för att visas upp. Finns även en annan typ av sevärdheter där som öknen bjuder på. Colored Canyon är en av dom. Tänk dig en plats i solskenet. Knäpptyst. Inget hörs, inget rör sig. Allt är stilla. Man inser att man aldrig hört tystnad innan, alltid är där något brus men inte på den här platsen. Så helt plötsligt, hör du en vind som kommer och rör dig i ansiktet. Sedan försvinner vinden och allt är stilla. Colored Canyon heter det för färgerna i bergen som skiftar. På toppen på berget är utsikten magnifik över Sinai. Sedan finns i närheten en plats med sand i skiftande färger. Drar man med fingret i sanden väller där fram olika färger. Flög från Sharm till Luxor en gång, sedan går det en färja över till Hurughada så den möjligheten finns.

Spana in Nuweiba mellan Taba och Sharm. Det kanske vore något? Skulle hellre åka dit istället för till Hurugada.

Kul med någon som varit till Alexandria. Jag tycker mycket om den staden .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 18:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon