CITAT (blomkronan @ 01-11-2009, 09:58)

I går köpte jag mig en elmätare, jag är så nyfiken på vad allt drar här hemma...
jag satte den först på växthusets värmefläkt, den vissa nu på morgonen att den dragit 3,87 kw på 17 timmar.
Den ska få sitta kvar där ett tag till... Växthuset är på 6,4 km2 med bubbelplast och fläkten är på 2000w inställd att ge ca 12 grader.
Har ni en elmätare? vore kul att höra vad ni får fram för tal i förbrukning på olika saker.
Jag ska sätta den på kyl och frys senare och boden där jag vinterförvarar mina växter.
Vi har två sådana, så vi har kollat upp frys mot frys o.s.v. Såååå stor skilnad är det inte på elförbrukningen/år mellan en 20 år gammal frys och en 4 år gammal frys. Den totala kronvinsten skulle bli 35:-/år om vi bytte till en nyare, så den gamla får stuffa vidare tills den helt enkelt dör.
Dessutom har vi kollat upp elskilnad på 32" tjock-TV och 40"LCD. Där vann tjockTV:n med lägst förbrukning. Skillnad: 40:-/år.
I jakten på elkostnader, så är det egentligen bara små försumbara kostnader som vi hittat än så länge. Låååångt ifrån den totala förbrukningen. Största eltjuven i hushållet är faktiskt jordvärmepumpen, som drar 4,3kW i timmen. Så där kan man nog göra en vinst om man hittar en effektivare, som t.ex. en som ger 1 till 1