CITAT (blomkronan @ 01-11-2009, 11:00)

Det där var intressant... eftersom jag jobbar med vitvaror och har fått lära mig av leverantörerna att frysarnas förbrukning har sänkts med 60 % dom senaste 10 åren
Men jag tror som du.... vinningen är inte så stor som dom säger! En A-klassad frys du köper i dag är bara A-klassad då den precis startas... när frosten i skåpet byggs på drar den mera!
En vinning på 35 kr är ju inte tillräcklig... för att det ska bli en vinning!!! Synd att jag inte hade en mätare då jag hade mina gamla kyl/frys skåp så jag hade kunnat fått en siffra att jämföra med...
Tips till er som inte har självavfrostad frys... och vill dra ner elförbrukningen lite.... Avfrosa ofta! ju mer frost på gallren... ju mera ska den dra! + städa bakom!!! mycket damm på baksidan ökar oxå elförbrukningen (och brandrisken).
Absolut! Jag frostar av var 3:e månad, vilket verkar ha en stor betydelse kostnadsmässigt. Sen är det ju även praktiskt. Har man en massa frost på hyllorna, får man ju inmindre med varor... Rengöring på baksidan gör jag också i samband med avfrostning, då vi faktiskt har haft brand i en frysbox en gång för måååååååånga år sedan, pga skit runt motorn. En läxa nog så nyttig...
Mina mätare köpte jag på Claes Olsson, och de har dessutom en omvandlare så man ser den direkta kostnaden omedelbart.
Tyvärr skrev jag aldrig upp driftskostnaden för värmefläkten i växthuset förra säsongen, och i år har jag inget där, eftersom jag inte har någon el framdragen dit pga ombyggnationer på gården. Men jag har för mig att det inte var så mycket, men då har jag 10mm kanalplast i växthuset och dubbla lager bubbel. Fläkten går på 1300W och var ställd med temperaturvakt till +4 grader, så fläkten gick bara när temperaturen understeg de 4 graderna, vilket inte var speciellt lång tid /dygn.