Äppelrönn är lite av ett favoritträd, så jag förstår om folk är nyfikna på det!
Jag har sett ett par exemplar uromlands (i arboreten), och ett i Sverige, i Alnarpsparken. Det i Alnarpsparken var väl ca 60-70 år gammalt, välutvecklat och stort. Äppelrönnen beter sig annorlunda än andra rönnar och trivs nästan i motsatta förhållanden. Det är den enda Sorbus-arten som är en sekundärart, tillskillnad från övriga som är pionjärarter. Medan de trivs på soliga platser och klarar lite utsatta förhållanden och mager mark, vill äppelrönnen ha kraftig jord, skyddat läge, och sol-halvskugga.
Det trädet i Alnarpsparken fick äppelformade frukter, som var ungefär lika stora som prydnadsäpplen (typ Malus 'John Downie'). De hade ett kärnhus inuti också, om jag minns rätt.
Om jag minns rätt (det var några år sedan jag läste dendrologi) så hade trädet inga speciella höst- eller bärfärger, även om det var väldigt läckert med en rönn i den storleken. De flikiga bladen gjorde stort intryck när kronan var så bred.
Härdigheten har nog varit del i att trädet inte blivit mer spritt. Men jag tror att de är de andra rönnarnas fördelar som gjort att de är vanligare. Det är betydligt större efterfrågan på små träd, med begränsad krona, med annorlunda bärfärger (typ 'Astrid' eller 'Rosmarie') eller sprakande höstfärger (som 'Dodong').
|