för er som är intresserade av att testa på att odla med LED teknik så finns det
90w ufo led på ebay. dessa kostar 1070kr med frakt stycket.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPII.dll?View...em=220500776535man få lite rabatt om man köper fler.
så 180w LED för ynka 2 lakan tycker jag verkar vettigt.
Även om jag är en HPS tönt. men det är ju faktiskt kul att priserna på den nya teknologin har gått ner till ett så pass rimlig nivå så det kan vara värt att överväga att köpa dem. det kommer ju synas på elräkningen om inte annat.
fast om man vrider lite på det så skulle jag nog säga att om man ska starta från noll så är det nog billigare i nuläget med LED. För om man kör med högtrycksnatrium, låt oss säga 400w. då kommer det krävas ventilation. det går lös på ca 1000kr samt hela hps kitet för ungefär samma summa.
Så summan av kardemumman är att man får 2st 90w LED för priset av en 400w lampa med ventilation.
sen somsagt driftkostnaden halveras ju, fast det beror ju dock på i vilken miljö du tänkt använda dem. jag har mitt utrymme i en källare. och jag är beroende av hps lampan strålningsvärme för att värma upp rummet.
Så skulle jag kört med 2 UFO LED så hade jag varit tvungen att komplettera med ett element. och eldriva element är ju inte helt gratis i drift..
Ja man kan ju vrida o vända på detta in i det oändliga..