CITAT (Davidia @ 04-11-2009, 14:43)

Myosotis: Nästa gång du är i Alnarpsparken så kika på äppelrönnen! Den står ungefär vid ingången till det inhägnade lignossortimentet, nästan brevid den 150 åriga praktmagnolian. Det ligger en liten damm där brevid, och i kanten av den, precis i anslutning till alla barrträd står äppelrönnen...
Det ska jag verkligen göra, så klantigt att missa det. Det ska nog vara lätt att hitta med din beskrivning! Jag vet var du menar.
CITAT (Davidia @ 04-11-2009, 14:43)

Det är därför säkert inte omöjligt att kunna beställa hem ett träd av en välsorterad plantskola. Kan ge dig några tips på sådana om du bor i Skåne?!
Jag som inte skulle ha... nu håller tanken på att sätta sig fast

. Det är väl bara dumt att försöka i zon 3, Jan Lindgren hade ju inte ens lyckats i zon 2. Men jag tar gärna emot tips ändå så jag vet vart jag kan vända mig när jag inte längre kan behärska mig. Dessutom letar jag efter ett Elise-äppleträd och hittils har ingen kunnat hjälpa mig, dags att kontakta en lite mer välsorterad plantskola kanske...
CITAT (AndersKjellsson @ 04-11-2009, 18:58)

...Är det någon som testat smaken på den? eller har den mest använts mer som konserveringsmedel?
Enligt artikeln jag läste är frukten besk och äcklig, men när den blir övermogen och brun smakar den gott, de beskrev det som äpplemos med kanel.