Hej
förstår att det kan kännas frustrerande med mossan. men har du björken kvar måste du nog kunna hantera detta utan ilska.
Du skriver att behandligen med GrönFri misslyckades. det tycker jag inte alls den verkar ha gjort. det varade trots allt i två år. och när det kommer till mossa på tak är det en behandling som måste upprepas. Börja med att ta bort så mycket mossa som möjligt för hand och använd sen Grön Fri enligt rekomendation på förpackningen. (det är nog dock lite sent på året)
Att tvätta taket med högtryckstvätt tror jag bara är en ytterst tillfällig lösning.
Att som någon skrev låta det läcka om underlagtaket skulle vara otätt finner jag väldigt märkligt. det är trots allt så att det med största sannolikhet inte alls torkar utan snarare sagt kan leda till rötskador eller mögel/baterietillväxt i takkonstrutkion och stomme.
För att svara på frågan om vad mossan gör för skada så innebär det visserligen som någon skrev att det kan leda till frostsprängningar av tegelpannor men störtsa bekymmret är trots allt att den innebär en extra fuktbelastning på underlagstaket (och det behöver inte bara var så att den lyfter pannor), i och med att mossan dels binder fukt och dels "skuggar" pannorna kommer solen aldrig åt att torka ur teglet som då ständigt är fuktigt, vilket i sin tur kan medföra att den underliggande pappen (eller vad du nu har) slits i förtid.
Vill du göra ett sedum/mosstak på riktigt krävs att du byter nuvarande takbeläggning från grunden. (Finns speciella dukar etc för detta)
Tänk även på att det kanske är dags att byta takbeläggning helt snart på vedboden. Den gamla typen av underlagspapp höll i cirka 15 år medan den nyare typen håller i cirka 40-50 år.
Mvh Malin/arbetar med fastighetsbesiktningar
|