CITAT (netaave @ 07-11-2009, 01:16)

Jag använder "non stick" alltså aluminiumformar med teflonbeläggning invändigt från Willys. Dom släpper inte ifrån sig någonting och behöver inte smörjas. Jag diskar dom dock för hand.
Annars går det också utmärkt att baka avlånga bröd på vanlig smord ugnspanna om du gör 4 st samtidigt. Du plattar ut degen, gör en rulle lägger rullarna bredvid varann med skarven nedåt, penslar med lite olja på brödsidorna. Dom jäser sen ihop och blir höga och fina. Efter gräddningen blir dom tack vare penslingen lätta attta itu.
Problemet är att det är en smet snarare än en deg. Den är väldigt kladdig och går inte att forma. Det är därför jag gör den i formar. Eftersom det är en surdeg så vill jag inte blanda in mjöl vid utbakningen och surdegen jäser bättre om den är lös. Det blir också ett väldigt saftigt bröd. Jag har så mycket hela korn i den så man knappt ser något annat när man skär upp skivorna.
När det gäller frågan om ämnen som eventuellt kan överföras från formar så är det inget man ser med blotta ögat. Det finns mycket kemikalier som vi utsätts för och som hamnar i vår kropp utan att vi har en aning om det. När det gäller teflon så säger kemikalieinspektionen att de är ok att använda men samtidigt så stiger halterna av perfluorerade ämnen i miljön och i våra kroppar. De finns också i Goretex och impregnering så de kan också komma därifrån men det är nog ingen som riktigt vet.
Inte lätt att vara säker på något i dagens samhälle. Kanske mindre risk med en bakform när man bakar utan fett än om man steker i en teflonpanna i alla fall men det kan säkert också bero på vilket fabrikat man har.
Jag vet alltså inte men försöker ha så säkra material som möjligt om jag kan välja.