Jag samlade på Rörstrands "Annika" innan jag flyttade hemifrån. När jag sen flytade hemifrån tyckte släkten det var konstigt att jag bara skulle ha en servis, ingen "fin-servis"! På den tiden var det fortfarande mycket så att man skulle ha en bjudeservis och helst skulle den nog vara vit i botten, inte brun som Annika. Men jag älskade min Annika-servis och den har hängt med i 35år nu, överlevt dagligt bruk i en stor familj och den är fortfarande min favorit (även dotterns favorit faktiskt!). Visst har det gått några tallrikar under åren, men för bara nåt år sedan började jag titta på Tradera och där har jag kompletteringshandlat så nu har jag fullt upp igen.
Med åren har det även hamnat en "fin-servis" i skåpen (jämn födelsedag), men jag tycker fortfarande att det räcker med en. På landet har jag en stor uppsättning av "Koka blå" som jag ärvt. Den har varit "mellan"-servis i hemmet den kommer från.
Om vi flyttar för gott till stugan om några år (?) så är det Annika som ska stå i skåpen och dom andra ska säljas.
Mitt tips till Andersen är: håll koll på Tradera!
|