CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 12:43)

Jag undrar fortfarande... är det ingen som vet? Var hörde du att det skulle vara farligt Myosotis? Känns som att jag behöver få klarhet det här.
CITAT (Myosotis @ 08-11-2009, 13:50)

Minns inte tyvärr, ska höra med min mamma, det kan nog varit hon som sa det. Men lergrytor som det är meningen att man ska ha mat i är förhoppningsvis inte giftiga?!
CITAT (netaave @ 08-11-2009, 14:57)

Ja letar man i allt så hittar man ju alltid fel i någonting, så skulle jag aldrig kunna leva. Påverkar det jag kan i min närhet, handlar närproducerat o.s.v. men använder de verktyg som finns tills jag blir bevisad om motsatsen.
Javisst Netaave, det har du så rätt i.

Jag resonerar likadant.
Anledningen till att jag vill veta detta är att jag (ju) är keramiker och arbetar mycket med bruksgods. Under alla mina utbildnings- och yrkesversamma- år (som är många) så har det ju blivit en del "giftkunskap". T.ex i fråga om glasyrmaterial. Vad som är ofarligt att glasera bruksgods med och vad som är mindre lämpligt etc. Men i oglaserad lera som är bränd, kan jag i skrivande stund inte komma på vad som skulle kunna vara farligt.
Jag vill veta för att inte ge felaktiga råd om användning till mina kunder. Det handlar helt enkelt om ansvar.