Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Yipiieeee! Hemma från Barce med växter mm, hjälp
          BigDaddy
          Inlägg 10-11-2009, 13:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej

Jag måste kila & köpa jord till alla sticklingar mm. Kommer i denna tråd behöva mycket hjälp med en del. Vill dock få mina sticklingar i jord snabbt så den hjälpen behövs omgående.

Om de ska i jord. Det är första frågan. Flera olika citrussticklingar, fikonsticklingar, olivsticklingar.
          Ska de i jord & hur ska de sättas? Alla tips & råd. Hur långt ner i jorden ska de?

Vissa har jag kapat precis där sticklingen satt i större stam. Ska jag kapa den högre upp just under en nod ist innan den sätts ner?
          Viktig fråga den sista här.

Vissa är också rätt stora. Ska jag kapa ner dem tycker ni?

Ja ös på med lla råd ni kan. Kommer betydligt mer frågor senare ska ni se om detta & annat. smile.gif
          Himla kul med en massa grejer.

Nu ska jag tjacka jord. Hörs senare & hoppas jag fått de första svaren jag behövde här då.

På återseende.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2009, 13:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det är inga lätt rotade sticklingar du tagit.

Fikon tror jag att du vet hur du ska göra med ?

oliv/citrussticklingar plantera du i lucker och luftigjord (får inte vara någon dåligjord behövs struktur) blanda upp med leca eller grovsand eller grus. dessa behöver det luftigt. rota dom varmt och extraljus vid denna årstiden. om det går ge undervärme. håll jorden lättfuktigt. får du tag i rotningshormoner så använd det.

impecta säljer sticklings hjälp.
          http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...ACCESS=passthru

du kan också prova att bara rota dom i ren grovsand. och så får du ha tålamod det kan ta en tid.

du ska ha ca 2-4noder ner i jorden. och 2-4noder ovanför jorden 8dom noder som är ovanför jorden ska ha blad). alla växter är olika så räkna noder, bladpar. så vet du hur du ska sätta dom en stickling behöver alltså minst 4-8noder sammanlagt så du klipper så att varje stickling har det. det ska sluta med noder (tror jag förklarat det innan). det kanske låter invecklat ? vill du så kan jag visa bilder på sticklingar jag nyss tagit på bland annat nerium.

har du inga bilder från din resa ? skulle va kul att se tummenupp.gif

Redigerat av flaxss: 10-11-2009, 13:42

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 10-11-2009, 16:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

"det är inga lätt rotade sticklingar du tagit."

Nä verkar så. smile.gif

"Fikon tror jag att du vet hur du ska göra med ?"

Hehe. Ja det bör jag ju. smile.gif
          Jodå.
          Dock var detta en konstig art. Den växte som klängerväxt över & mot en mut. Stor som bara den.
          Bladen var inte alls som de blad på fikon jag sett tidigare.
          Dock är det fikon. Det måste det vara. Ser ut exakt som fikon.
          Grön-lila färg på frukten.

"oliv/citrussticklingar plantera du i lucker och luftigjord (får inte vara någon dåligjord behövs struktur) blanda upp med leca eller grovsand eller grus. dessa behöver det luftigt. rota dom varmt och extraljus vid denna årstiden. om det går ge undervärme. håll jorden lättfuktigt. får du tag i rotningshormoner så använd det."

Köpte ngt liknande. Blomjord med leca.
          Just idag har jag inte extra ljus att ge dem. Ska försöka kika på detta.

"impecta säljer sticklings hjälp.
          http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra?wt...=passthru"

Trevligt. Tack. Ska kika på det. smile.gif

"du kan också prova att bara rota dom i ren grovsand. och så får du ha tålamod det kan ta en tid.

du ska ha ca 2-4noder ner i jorden. och 2-4noder ovanför jorden 8dom noder som är ovanför jorden ska ha blad). alla växter är olika så räkna noder, bladpar. så vet du hur du ska sätta dom en stickling behöver alltså minst 4-8noder sammanlagt så du klipper så att varje stickling har det. det ska sluta med noder (tror jag förklarat det innan). det kanske låter invecklat ? vill du så kan jag visa bilder på sticklingar jag nyss tagit på bland annat nerium.

har du inga bilder från din resa ? skulle va kul att se tummenupp.gif"

Yes det har du förklarat. smile.gif
          Jag tror jag har koll på det. Vissa citrussticklingar har mest en lång stjälk så de blir kanske svåra.
          Jag gjorde mitt bästa, alla är satta nu.
          Jag har inte riktigt plats för hur mycket krukor som helst så satte 3-5st i varje kruka. Hoppas det funkar?
          Krukorna är rätt låga, skulle kanske haft lite högre?

Jag har även fått en bra bild tidigare av dig så det med noder har jag nog koll på hyfsat nu när jag sansat mig lite & grejat med det. smile.gif

Jag hoppas innerligt bara ngn stickling ska överleva & ta sig. Vore härligt.
          Håller tummarna & ska göra mitt bästa efter de förutsättningar jag har. Fast det är klart det är mycket detta med all extra ljus som krävs osv.
          De frösådda är enklare där. Mina klarar sig rätt bra utan det.

-----------------

Sedan har jag ju lite fröer & frukter. Hittade inga kärnor i de lime-frukter jag kpte, det var synd. Dock lite andra citrusar från både affär & träd. Pallade några frukter jag tror var mandariner & clementiner från ett par träd. Fanns så många ändå så det gjorde jag .....el snarare min sambo faktiskt. 2 frukter från varje träd så vi har lite kärnor från dem med som ska sättas ikväll.

Jag fick några fikon från den klängerfikonet jag berättade om här ovan. De är grön-lila. Antar de ska mer åt det lila hållet innan de är helt mogna.
          Ska jag lägga dem i fönstret?

Likaså gäller en del oliver. Vissa är gröna, vissa svarta, vissa lila osv.
          Kan de mogna i fönster?

Fikonfröerna vet jag hur jag plockar fram & sätter. Däremot oliverna. Hur ska jag göra för att sätta dessa kärnor?

Sedan finns några sorter till jag inte vet vad det är för frukt jag plockat. Det ena kan vara litchie kanske. Fast de var väldigt små.
          Sedan ngt likt smultron fast det växte på buske i större modell.
          Ngt annat grönt. ja, jag ska naturligtvis lägga in bilder på dessa & även från resan. Den korta resan på 3 dagar. smile.gif
          Hann med att fylla 30 & se Zlatan på Camp Nou också mellan allt växtletande. smile.gif
          Jag ska visa er bilder men idag blir tufft med tid. Ska ta & packa upp lite & kika lite nyheter mm också. smile.gif

----------------

Ja jag har lite ågren för att sticklingarna blir svåra att rädda då ljuset blir lite trixigt här hemma. Ska försöka lösa ngt så ett par krukor kan få lite extra iaf.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-11-2009, 16:58
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (BigDaddy @ 10-11-2009, 16:30) *
          Dock var detta en konstig art. Den växte som klängerväxt över & mot en mut. Stor som bara den.
          Bladen var inte alls som de blad på fikon jag sett tidigare.
          Dock är det fikon. Det måste det vara. Ser ut exakt som fikon.
          Grön-lila färg på frukten.

det finns ju många ficus-arter , var det tunna små blad ? såfall kan det nog ha varit en Ficus pumila.

Yes det har du förklarat. smile.gif
          Jag tror jag har koll på det. Vissa citrussticklingar har mest en lång stjälk så de blir kanske svåra.
          Jag gjorde mitt bästa, alla är satta nu.
          Jag har inte riktigt plats för hur mycket krukor som helst så satte 3-5st i varje kruka. Hoppas det funkar?
          Krukorna är rätt låga, skulle kanske haft lite högre?

att sätta fler i samma funkar bra, det är ju svårt att säga om du ska ha högre om man inte ser längden på sticklingarna. men om ca hälften av sticklingen är i jord så är det nog bra.

Jag hoppas innerligt bara ngn stickling ska överleva & ta sig. Vore härligt.
          Håller tummarna & ska göra mitt bästa efter de förutsättningar jag har. Fast det är klart det är mycket detta med all extra ljus som krävs osv.
          De frösådda är enklare där. Mina klarar sig rätt bra utan det.

sticklingar kräver ju lite mer av förhållanden än vad fröer/kärnor gör. det blir ju klart enklare med sticklingar under våren-försommaren.

Sedan har jag ju lite fröer & frukter. Hittade inga kärnor i de lime-frukter jag kpte, det var synd. Dock lite andra citrusar från både affär & träd. Pallade några frukter jag tror var mandariner & clementiner från ett par träd. Fanns så många ändå så det gjorde jag .....el snarare min sambo faktiskt. 2 frukter från varje träd så vi har lite kärnor från dem med som ska sättas ikväll.

så roligt med en massa kärnor med, var noga med att skriva va det är då citrus frösådder ser väldigt lika ut. då har du början till din citrus samling tummenupp.gif , och mandarin och clementin är lite snabbare med blomningen än exempel citron och apelsin.

Jag fick några fikon från den klängerfikonet jag berättade om här ovan. De är grön-lila. Antar de ska mer åt det lila hållet innan de är helt mogna.
          Ska jag lägga dem i fönstret?

Likaså gäller en del oliver. Vissa är gröna, vissa svarta, vissa lila osv.
          Kan de mogna i fönster?

Fikonfröerna vet jag hur jag plockar fram & sätter. Däremot oliverna. Hur ska jag göra för att sätta dessa kärnor?

låt dom ligga ett tag tills dom mognat, dock gröna oliver är omogna och där gror nog inte kärnan men dom som är svarta/lila gror kärnorna. rensa veck fruktköttet och så dom som citrus (oliv vill dock ha kalk och citrusar vill ha lågt ph), dock om det inte händer nåt med olivsådderna så kan man ge sådderna en köldperiod och det brukar oftast göra att dom vaknar till.

Sedan finns några sorter till jag inte vet vad det är för frukt jag plockat. Det ena kan vara litchie kanske. Fast de var väldigt små.
          Sedan ngt likt smultron fast det växte på buske i större modell.
          Ngt annat grönt. ja, jag ska naturligtvis lägga in bilder på dessa & även från resan. Den korta resan på 3 dagar. smile.gif

det är kanske Smultronträd - Arbutus unedo som du menar ?

längtar till bilderna tummenupp.gif

Hann med att fylla 30

åhh stort GRATTIS yaay.gif hbd.gif hur känns det att vara 30år nu ? hade du en trevlig födelsedag?

Citera

Inlägg i den här tråden
          BigDaddy   Yipiieeee! Hemma från Barce med växter mm   10-11-2009, 13:26
          BigDaddy   Ser i överskriften att jag i all hast skrev 'B...   11-11-2009, 17:26
          flaxss   Fönstrerna mina ser inte kloka ut nu med fullt av ...   11-11-2009, 20:42
          BigDaddy   "fast det är väl trevligt att det är fult fön...   11-11-2009, 21:07
          flaxss   Du menar att jag ska ta upp dem från jorden först ...   12-11-2009, 16:11
          BigDaddy   Okey, jag är med nu. :) Förresten, glöm det jag s...   12-11-2009, 23:48
          BigDaddy   Nu har det grott 2st olivfröer jag tog med från Ba...   05-01-2010, 18:14
          flaxss   Nu har det grott 2st olivfröer jag tog med från Ba...   05-01-2010, 18:46
          BigDaddy   Ja några rötter lär jag inte se komma från krukan ...   05-01-2010, 19:38
          BigDaddy   Mina 7st oliver som grodde i januari, från plockad...   03-03-2010, 17:10
          MariaS   Lös lucker jord är en jord med mycket luft mellan ...   12-11-2009, 06:55
          BigDaddy   Lös lucker jord är en jord med mycket luft mellan ...   12-11-2009, 12:52
          flaxss   du kan nog plantera om oliverna i egen kruka och d...   03-03-2010, 17:16
          BigDaddy   du kan nog plantera om oliverna i egen kruka och d...   23-03-2010, 15:37
          flaxss   4v efter omplantering så kan du ge dom näring, och...   23-03-2010, 21:44
          BigDaddy   Ok det var skönt att höra. För de fyller ju långt ...   24-03-2010, 09:45

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon