Sorgligt men har man läst på ordentligt innan man börjar ge "BARF" så är man medveten om att detta är en potentiell risk, speciellt om man har en glupsk hund som inte tugar ordentligt. Råaben är dock långtifrån det enda farliga en hund kan sätta i sig i foderväg. Även buffelhud, ben från zooaffären m.m. kan vara farligt och skada hundens tarmkanal. Man måste vara med när man ger ben och ha uppsikt över sin hund så man ser att allt går rätt till. Små ben som hunden kan svälja hela bör man ta bort.
Skall jag vara ärlig så tycker jag mer synd om de hundar dom får äta spannmål och samma mat dagarna i ända (torrfoder) under hela sitt liv än de hundar som faktiskt får äta den mat som deras kroppar är skapta för. Läser man på lite och inser hur många välfärdssjukdomar hundarna lider av på grund av torrfodret så är man nog inte lika avigt inställdt till andra typer av mattyper.
Även om jag ju förvisso inte anser att man bör ge en diet som består mestadels av ben som det står i artikeln, då har man missat själva grejen med det hela. Långtifrån det mesta av hundens foder skall bestå av ben.
Redigerat av Daniel83: 11-11-2009, 05:21
|