CITAT (herkules @ 11-11-2009, 15:38)

fast vad spelar det för roll när kommuninvånarna får reda på att det kommer flyktingbarn? det är ingen som ränner runt och snackar med invånarna i exvis södertälje när det kommer nya invandrare. trams! ju rikare kommun de kommer till, desto bättre. dessa barn/ungdomar ska tas omhand precis som vilken svenskfödd unge som helst kan jag tycka, man kan väl ändå inte göra skillnad på människor?
Jag håller med i sakfrågan, absolut, vilket jag skrev tidigare också..... Anser att om man ska växa upp som flyktingbarn är Vellinge ett ypperligt ställe att få en bra början, tryggt och med bra skolor, alla möjligheter att lära sig språket och integreras och därmed få alla möjligheter i livet!
Däremot kan jag delvis förstå den högst mänskliga reaktionen att man gillar inte att saker bestäms över huvudet på en (oavsett vad det gäller), många människor är funtade så att om någon säger TILL dem vad de ska göra, då sätter man sig på tvären....... Och eftersom det inte finns speciellt många flyktingar av någon ålder i Vellinge blir det en ganska stor förändring för
en del invånare, och att
en del (mindre del, även om det var 100 människor som protesterade är det en pyttedel av befolkningen) reagerar är väl knappast konstigt, sedan när ha alla människor i en by, i en kommun, i ett län/en region etc varit överens om allt? Det är bara det att det är de som skriker högst man märker, de som inte bryr sig håller käft och märks inte alls......