Ursäkta det blev avbrott......................
De svenska kommunerna slösar oerhört med pengar. Svenska Dagbladet har just nu en artikelserie om kommuners olika SIDA projekt. De allra flesta projekten är att kasta pengar i sjön;
Jag citerar;
"Slutresultatet av Fanerduns etablering i Kalmar verkar bli att ägaren Luo Jinxings fru och svåger fått svenskt medborgarskap, kommunen slösade miljoner och inga arbetstillfällen skapades. Tack för det Invest in Sweden som initierade affären!
Min gamla hemstad Borås har nu tecknat samarbetsavtal med en med kinesiska mått extremt liten stad, Gongqing – 100 000 själar i den eftersatta Jiangxiprovinsen. Gongqing betyder bokstavligen “Kommunistiska ungdomsförbundet” (Boråspolitikerna har programenligt sagt att de tänker påverka dem i demokratisk riktning).
I avtalet som kommunstyrelsens ordförande Ulrik Nilsson (M) skrev under besöket i Gongqing i maj förbinder sig Borås att “stödja och utveckla en ny textilfond som ska hjälpa export från Gongqing och utveckla företag i Borås”.
Jag kan förstå att kommuner stöttar produktion av saxar för vänsterhänta, eller fårbönder på Gotland. Men textilexport från Kina!? I fjol var Sveriges handelsunderskott mot Kina 20 miljarder kronor. Exporten verkar klara sig rätt bra ändå, utan pengar från Borås kommun. "
Jag har själv haft tillfälle att studera svenska kommunalpolitikers utlandesbesök och det är inget nöje. Sprit, fruntimmer och bränna pengar! Jag har också sett kungahuset utomlnads och jag kan garantera att varenda krona ger återbäring.
FRågan är istället vad de svenska koemmunerna lever i för värld
|