CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2009, 22:39)

Hej!
Av rent egoistiska skäl är jag oerhört tacksam att Sverige släppt in och accepterat så många flyktingar. Jag är sedan många år gift med en flykting. Tack för att Sverige en gång tog emot henne.
Jag har tyvärr haft en hel del kontakt med åldrings- och demensvården de senaste åren. Hur skulle den fungera utan alla fantastiskt duktiga invandrare som jobbar där. Jag har aldrig mött så mycket empati och förståelse som hos dessa invandrare. Tack alla ni som hjälpt dessa människor att trivas i vårt land.
Det är ont om jobb just nu men samtidigt måste vi ta in gästarbetare som kommer hit och gör de tunga skördejobben på hösten. Säreget.
Tänk på alla småföretag som drivs av invandrare. Småföretagande innebär ofta många arbetstimmar med låg timlön. Jag är glad att det finns folk i Sverige som vill ha det så sedan spelar det ingen roll var de är födda.
Ca två miljoner människor i Sverige har invandrarbakgrund och tittar vi lite längre bak i historien så finns det knappast några "renrasiga" svenskar. Invandrare har alltid varit en tillgång för Sverige.
Jag tycker det är sorgligt att folk beter sig som vår förre socialdemokratiska statsminister som myntade uttrycket "socialturism".
MVH
Jan Lindgren
Myten om "social turism" är helt befängd. Hur många kan ärligt säga att de själva eller någon de känner har blivit av med jobbet eller inte fått et jobb de sökt pga av en invandrare fick det i deras ställe? Att folk är arbetslösa idag beror ju inte på att fler konkurrerar om jobben i Sverige utan att fler svenska jobb rationaliseras bort och flyttas till sydostasien. Den ekonomiska globaliseringen drabbar oss ganska hårt då Sverige har en exportberoende ekonomi.
Förutom att tjänstesektorn är beroende av invandrare som städare, restauranganställda, tidningsbud, och bärplockare sommartid så är hälften av staffettläkarna av utländsk härkomst idag i vissa län. Vi har så ont om platser på läkarutbildningen och regeringen vill inte skapa fler så sjukvården skulle vara i total kris utan dom.