CITAT (MariaS @ 12-11-2009, 21:51)

Kanske ska förtydliga då! Man sätter för det första inte sticklingar i bara vatten, det mår de inte bra av. Är då vattnet mindre rent, mår sticklingarna ännu sämre, även om man har rotningshormoner i vattnet! Även sticklingar måste få syre, för att gro!
När man hackar ner salixpinnar, ska det inte vara mer vatten, att det precis täcker bitarna .Inte en droppe mer. Sen vattnar man jorden sticklingen sitter i med vattnet. Jag har provat detta på olivsticklingar och det fungerar verkligen.
Rotningshormon i pulverform är svårt att använda. Det vill gärna bli lite för mycket pulver på sticklingen, varmed sticklingen ruttnar istället för att gro. En liten pensel är nog bästa metoden att få lagom mycket pulver på sticklingen.
Att rota med Treo, har jag provat på pelargoner med bra resultat, fast jorden ser lite lustig ut efteråt, när man använt Treo.
Det är inga som helst problem att rota i bara vatten, folk bygger sticklingsbubblare i det syftet. Det handlar oftast om att vattnet inte är tillräckligt syresatt så att anaeroba bakterier gynnas, det gör de inte om vattnet hela tiden hålls syresatt. Precis som du säger. Jag har flera gånger rotat i sticklingsbubblare utan några som helst problem.
Jag följde någons förslag på hur man skulle göra och det visade sig som sagt inte fungera alls

När jag rotat sticklingar i pulver har jag bara doppat nederändan i det, allt pulver som fastnat längst ut har lösts upp i det fuktiga rotningssubstratet och då är det inte lika koncentrerat längre.
Treo har jag aldrig hört talas om innan, vad är det i det som får dem att rota sig bättre?
CITAT (flaxss @ 12-11-2009, 21:55)

hur tyckte du kokosmjöl fungerar ? blev det snabb och bra rotning tyckte du ?
angående salix har jag fått lära mig att man ska använda både bark, grenar, blad. men det var ett bra tag sen som jag använde det så jag kommer inte ihåg om det var bra.
Jag har inte själv testat kokosmjölken men jag har sett ett bildexperiment där någon använde det som rotningshormon och det visade sig vara effektivt.
Jag har läst att det inte skall fungera och det gjorde det inte för mig, det är allt jag vet
Redigerat av Nauti: 13-11-2009, 08:03