CITAT (jholma @ 13-11-2009, 10:39)

Mycket strunt skall man höra.........................
Demokrati är inte det bästa systemet utan det minst dåliga. Det kan finnas historiska situationer när demokratin måste inskränkas. Till exempel en klimatförändring som tvingar fram en resursfördelning,
Demokrati är också det system som har (oftast) intelligens att göra kompromisser.
Den monarki som vi har idag i västeuropa finns i några av mest utvecklade länderna i världen inklusive Sverige.
Monarkin har en historisk legitimitet i dessa länder.
Att jämför dagens ekonomiska kris i Sverige och relation med ett statsbröllop nästa år med det förrevolutionära Frankrike visar bara än en gång hur svenskarna fullständigt har tappat proportiponerna på sin egen verklighet och den historiska analfabetism som har brett ut sig.
Det visar också på brett självförakt för sitt eget land eller som jag brukar säga;
Det känns skönt att pissa på sig själv.................
Nej men...va? Är det mina inlägg du har besvarat såhär?
Bara för att jag tyckte att artikeln i trådens inledning om kungabröllopet var komisk (läs: helt otrolig i dessa tider) och inte kunde hålla mig för skratt. Och att jag sedan drog en parallell till detta gamla citat som kanske inte ens har uttalats... och så får jag höra att jag visar brett självförakt för mitt land...nej kom igen nu...
Håhåjaja, det är nog bäst att inte uttala sig här förutom i trädgårdsavdelningen om det ska bli på det här viset.
Så här skrev jag:
CITAT (Rosmarin @ 12-11-2009, 12:32)

Ojojoj!
Nu har inte jag läst hela denna tråd, men artikeln är ju helt vansinnig!
Får mig att tänka på ett historiskt citat som lär ha uttalats strax innan franska revolutionens utbrott. Det var Marie Antoinette som inte förstod varför folket manifesterade. Folket levde i fattigdom och hovet var rikt som bara... och horder av fattiga demonstrerade för sin rätt till bröd. " Men om folket inte har bröd så får de väl äta kakor" lär hon ha sagt...