CITAT (jholma @ 13-11-2009, 12:08)

...
Att den analytiska förmågan hos svenskar skulle vara större an i Frankrike tror jag inte. Jag talar franska och det gör Du kanske också. Franrike har producerat betydligt mer filosofer, matematiker och vetenskapsmän/kvinnor än vi har.
Det finns dock en skillnad; fransmannen är mer patriot än svensken.
Att svenskarna skulle var så förbannat internationella håller jag inte med om. En svensk jornalist kan på sin höjd litet knagglig engelska och genast så tycker han att han är "internationell".
....
Med det som jag skrev om fransmän contra svenskar syftade jag inte på filosofer, vetenskapsmän m.fl utan på gemene man. Jag tycker mig ha fått en viss inblick i hur "monsieur tous le monde" ser på världen, i Frankrike och utanför under de snart tio år som jag har bott i Frankrike. Som sagt i mina tidigare inlägg; jag talar generellt sett. Och visst talar jag och läser franska. Varje dag.
CITAT (jholma @ 13-11-2009, 12:08)

....
Vill Du veta vad som händer i Afrika så skall Du läsa franska och portugisiska tidningar.
Visst kan man läsa mycket i franska tidningar om vad som händer i Afrika. Särskilt i de franska kolonierna och f.d. kolonierna. Som sagt; allt som handlar om Frankrike tycker fransmannen är viktigt. Resten är det ofta inte lika noga med verkar det som.