Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Surdegsrecept
          KRT
          Inlägg 13-11-2009, 11:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har blivit övertalad att testa surdeg. Har aldrig bakat med det tidigare, bara vanliga jäsdegar, eftersom jag tyckte det verkar så bökigt....
          Så min första fråga är VAR får man surdegen ifrån "från början" så att säga???? Inte något man bara knallar in och köper på ICA, eller smile.gif Och måste man spara surdeg mellan baken och hur gör man det i så fall?

Efterlyser också era godaste, bästa och enklaste recept på surdegsbröd! Gärna med nötter eller frukt i.....

Redigerat av KRT: 13-11-2009, 11:32

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 13-11-2009, 17:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Såhär börjar jag surdeg, blanda fint rågmjöl + vatten så det blir en lös gröt (ca 2dl i stor glasburk), ha i lite rivet äpple eller lite honung och rör om. Ställ gärna på något lite varmare ställe, låt locket bara ligga på inte fastskruvat. Rör varje dag, kanske mata med lite mer rågmjöl ifall den verkar rinnig. Efter ca 3dagar brukar den vara klar och kan bakas på. Skvätten som blir över efter baket blandas ut med lite mer mjöl och vatten och sedan kan man förvara burken i kylskåpet (och då brukar jag skruva på locket), ca 1gång i veckan rör jag i surdegen och ger den en liten skvätt nytt vatten och mera mjöl. Surdegen kan förvaras i flera år i kylen. Den surdegen jag har nu är från förra vintern.

Det här brödet bakade jag sist och det blev gott men jag tror det blir ännu godare ifall man blandar ner lite solrosfrön eller nötter + lite torkad frukt innan sista jäsningen så det ska jag testa nästa gång.

http://matbrod.ifokus.se/Forum/Read.aspx?T...hreadListPage=1

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 13-11-2009, 17:38

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 14:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon