Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vad heter eländet nu då?, och när kan jag ta till sekatören?
          lena:-)
          Inlägg 22-06-2004, 15:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Har några eländiga spretiga buskar som fryser varje vinter, vintergröna med stickiga blad, gula blommor, blå bär...i vanliga fall brukar jag komma på vad de heter men nu är jag sur på dom . Jag vill klippa ner dom ganska så rejält, men när kan man göra det.kommer ju inte ihåg vad dom heter ens........ wacko.gif Nån som har ett tips för dessa mina utstötta buskar?
          Mahonia .....eller hur?

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fenja
          Inlägg 22-06-2004, 15:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hittade detta i en artikel på odla, det kanske kan vara till hjälp?
          Mahonia, Mahonia aquifolium, får i april-maj stora, ljuvliga klasar av varmt gula blommor. Efter blomningen utvecklas dekorativa blådaggiga bär. De är mycket sura men vissa fåglar låter sig väl smaka. Buskarna blir uppemot en meter höga och nästan lika breda.

Växtplats/skötsel: Vanlig mahonia är härdig i zon I-IV. Bästa läget är vindskyddat och halvskuggigt och favoritjorden är väldränerad och mullrik. Men det är en anpassningsbar buske som klarar det mesta. I soligt läge kan den tidiga vårsolen ge bruna blad. Dem kan man skära bort på våren men annars växer busken snabbt förbi skadorna. Mahonia kräver ingen beskärning, men tål att skäras tillbaka hårt tidigt på våren.

På hösten är det bra att täcka jorden runt buskarna med ett rejält lager löv och vattna grundligt strax innan tjälen. Det minskar risken för vinterskador.

Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon