Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hormon som uderlättar rotning, Vad är det?
          RitRat
          Inlägg 12-11-2009, 21:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem nr: 22 570

Jag har läst någonstans (tror det är en amerikansk sajt) om en hormon eller liknande som snabbar på rotutveckling på sticklingar. Vad kan det vara? Man ska doppa sticklingen i det (evt ett pulver) innan man sticker den i jorden. Då ska rötter växa snabbare.
          Det kanske har behandlats här, men jag vet inte avd jag ska söka med, så jag hittar inget.
          Vet någon vad jag menar?

--------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MariaS
          Inlägg 14-11-2009, 09:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Bästa sättet att rota vedartade sticklingar är att sätta dem i ogödslad torv eller färsk shpagnum, eftersom vitmossan har en bakteriedödande effekt. Vedartade sticklingar tar ju ändå ganska lång tid på sig att skapa rötter och sätter man dem då i jord, så är risken stor att fel bakterier växer till och sticklingarna ruttnar.

Därför sätter jag nästan alla typer av sticklingar i torv/vitmossa. Sen använder jag rotningshormonet upplöst i vatten och vattnar med det, så man inte skapar en miljö där bakterierna kan trivas.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 14-11-2009, 20:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 09:47) *
          Bästa sättet att rota vedartade sticklingar är att sätta dem i ogödslad torv eller färsk shpagnum,

varför använder du torv men inte ''jord'' ?

CITAT (MariaS @ 14-11-2009, 18:36) *
          Undvik att sätta plastpåse runt vedartade sticklingar! Det är också en källa till bakterier och svampar! Se istället till att torven/vitmossan är fuktig, så går det utmärkt bra.

Undervärme gör ingen större skillnad, om man inte samtidigt kan ge dem kyla på det som är ovan jord. Då är det bättre att allt står i samma temperatur. Är det fryskänsliga sticklingar, ställer man dem inne, gärna svalt. Har de inga blad, behövs inget ljus oavsett temperatur.

det beror helt och hållet på vilka växter det handlar om i vilket substrat dom ska planteras i och om dom ska ha under värme eller ej och om dom ska ha ljust eller ej. vedartat som örtartat med blad och utan blad.

varför ska det vara värme på rötterna och kyla på det som är ovanjord ?

jag har använt undervärme på ett par sticklingar och satt några utan undervärme och dom med undervärme rotade sig mycket snabbare och fick finare rötter i början. så visst gör det skillnad (men det beror ju också på växt).

CITAT (Bassam @ 14-11-2009, 17:13) *
          Hej
          Det räcker inte att behandla sticklingar med hormon , men det är viktigt att de ska få bra miljö ( värm under foten och fukt omkring dom , genom att lägga plast påse över dom .
          H:Baaam

som jag skrev innan beror det på växt vilken miljö dom ska ha för att rota sig i.

CITAT (Jan Lindgren @ 13-11-2009, 09:49) *
          Hej!
          En av de obevisade teorierna är att salicylsyran i pil stimulerar rotning. Alltså ska huvudvärkstabletter också göra det.
          MVH
          Jan Lindgren

fast det heter väl Acetylsalicylsyra som används i värktabletter ?

men det kanske inte gör någon skillnad det kanske ger samma effekt.

Citera

Inlägg i den här tråden
          RitRat   Hormon som uderlättar rotning   12-11-2009, 21:14
          MariaS   Impecta har ett hormon man kan köpa av dem. Sen ...   12-11-2009, 21:17
          Alba   Jag har aldrig testat det men har sett att det fin...   12-11-2009, 21:19
          Nauti   Ämnet i rotningshormoner är auxin, sedan vet jag i...   12-11-2009, 21:22
          flaxss   Ämnet i rotningshormoner är auxin, sedan vet jag i...   12-11-2009, 21:55
          MariaS   Kanske ska förtydliga då! Man sätter för det f...   12-11-2009, 21:51
          Nauti   Kanske ska förtydliga då! Man sätter för det f...   13-11-2009, 08:02
          flaxss   Det är inga som helst problem att rota i bara vatt...   13-11-2009, 09:29
          Jan Lindgren   Hej! Du använder ett ämne som heter indolsmörs...   12-11-2009, 22:56
          Jan Lindgren   Hej! En av de obevisade teorierna är att salic...   13-11-2009, 09:49
          Åsa, mälardalen zon 2   Pil (+hela salixsläktet) är även mycket rikt på au...   13-11-2009, 17:47
          Nauti   Pil (+hela salixsläktet) är även mycket rikt på au...   13-11-2009, 18:35
          chr   Provade Impectas rotningshormon på bougainvilleast...   13-11-2009, 21:41
          Jan Lindgren   Hej! Clonex låter intressant men innehåller ba...   14-11-2009, 12:17
          Bassam   Hej Det räcker inte att behandla sticklingar med h...   14-11-2009, 17:13
          MariaS   Hej Det räcker inte att behandla sticklingar med h...   14-11-2009, 18:36
          Loppan i Solberga   Hej Det här med att rota ..... ju mer man läser ...   31-01-2017, 19:54

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 20:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon