CITAT (Aqvakul @ 15-11-2009, 19:53)

Förstår inte problemet: Det faktum att vi berörs negativt när man behandlar delfiner illa, innebär väl inte att vi beröras mindre negativt när andra djur misshandlas?
Fast är det inte lättare att man blundar och ignorerar det hela när man egentligen vet att man själv är en anledning till att det skedde än om det är på andra sidan jorden och man själv inte har någon del i det hela?
CITAT (flaxss @ 15-11-2009, 19:58)

de som i sverige behandlar djuren illa i uppfödning/djurhållning tycker jag är lika illa. alla är inte änglar i sverige heller men många sköts nog på ett bra sett, jag skriver NOG för jag har ingen erfarenhet av köttindustrin. de som gör djuren illa även i sverige bör man ju fixa.
Kan det inte vara så att man intalar sig själv att den svenska djurhållningen är bra eftersom man inte vill ändra på sin egen livsstil som man trivs och är bekväm med? Förändring är ofta jobbigt och energikrävande, så då är det lättare att helt enkelt blunda.
När jag startade vegantråden kunde man lätt få intrycket av att alla som skrev i tråden köpte ekologiskt och KRAV-märkt kött från grönbetande kossor på någon lokal bondgård. Men hur många av dem är det som faktiskt gör det eller tänker på vad de äter eller vilket lidande det kan bidra till? Det är som sagt lätt att man blundar och intalar sig att allting är bra när det gäller någonting som berör en själv och så fungerar vi nog alla mer eller mindre. Men det är dags att man tar tag i sådant när andra blir lidande av det anser jag.