Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växternas vetenskapliga namn
          Gunilla T
          Inlägg 17-11-2009, 11:59
          Länk hit: #1

Gäster

Tycker ni det är viktigt att försöka lära sig de vetenskapliga namnen på växter vi odlar eller är det bara ett sätt att verka märkvärdig?

Själv tycker jag det är bra av många olika anledningar och konstigt nog har jag ibland lättare att minnas det vetenskapliga namnet än det svenska.

Är det viktigt öht att veta vilka växter som växer i våra trädgårdar?...eller räcker det att bara njuta av prakten?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 17-11-2009, 16:46
          Länk hit: #2

Gäster

Ja men så bra, alla tycks överens om vikten av att använda de vetenskapliga namnen. Det blir missförstånd ibland - det kan man se här på Odla också när man själv inte vet vilken växt man pratar om. Hemerocallis (dagliljor) och Lilium (liljor) har ingenting gemensamt men båda arterna benämns ibland som liljor.

Jag köper aldrig en växt som inte har både släktnamn och epitet utskrivna och jag vill även veta namnsorten. I höstas var jag på en trädgårdsmässa där jag bl.a. ville köpa Gentianor. Jag hittade Gentianor men det enda som stod på lappen var just Gentiana, inget annat. Eftersom olika Gentianor kräver olika odlingsförhållanden går det inte att köpa utifrån en så vag beskrivning.

Det finns oftast en hel del information om växten att inhämta från de vetenskapliga namnen - namn som återkommer och är ganska lätta att lära sig.

Citera
          MariaS
          Inlägg 17-11-2009, 16:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Gunilla T @ 17-11-2009, 16:46) *
          Ja men så bra, alla tycks överens om vikten av att använda de vetenskapliga namnen. Det blir missförstånd ibland - det kan man se här på Odla också när man själv inte vet vilken växt man pratar om. Hemerocallis (dagliljor) och Lilium (liljor) har ingenting gemensamt men båda arterna benämns ibland som liljor.

Jag köper aldrig en växt som inte har både släktnamn och epitet utskrivna och jag vill även veta namnsorten. I höstas var jag på en trädgårdsmässa där jag bl.a. ville köpa Gentianor. Jag hittade Gentianor men det enda som stod på lappen var just Gentiana, inget annat. Eftersom olika Gentianor kräver olika odlingsförhållanden går det inte att köpa utifrån en så vag beskrivning.

Det finns oftast en hel del information om växten att inhämta från de vetenskapliga namnen - namn som återkommer och är ganska lätta att lära sig.

tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon