Nauti - referenser till uppgifterna???
Enligt vad jag läst mig till, och refererat till i en annan tråd har genetiska studier av viruset visat att viruset har genetiska komponenter från flera olika andra influensavirus. Bla finns likheter med det "grisinfluensavirus" som grasserade i USA i slutet av 70-talet, samt av virus som drabbat grisar i både nordamerika och eurasien de senaste 10 åren. Till detta kommer att viruset dessutom innehåller gener som är snarlika gener hos fågelinfluensavirus. Det H1N1-virus som härjar just nu är alltså en enkelt uttryckt "kombination" av flera tidigare förekommande infuensavirus, som har lyckats förena sig till ett enda virus.
Intressant nog finns det faktiskt uppgifter om att människor smittat grisar med influensa, men dessa uppgifterna är inte väl utredda och dokumenterade (troligen pga att få människor (i USA, Mexiko etc)jobbar/lever så nära grisar att man riskerar att smitta dem)....
Vad gäller virus, mutationer osv så har faktiskt både MariaS och Nauti rätt på sitt sätt. Virus muterar inte oftare eller pga att djur hålls i stora besättningar. Och eftersom sjuka djur inte är bra mat, och sjuka grisar inte växer, strävar man alltid efter att ha så friska djur som möjligt (därav användingen av t.ex. antibiotika i grismat). Men att man bara håller t.ex. grisar i moderna förhållanden gör inte att virusen muterar mer eller mindre. Dock, eftersom man numera transporterar djur för t.ex. avel på ett annat sätt än man gjorde förr, finns större möjligheter för virus att flytta sig från en besättning eller ett land till ett annat. Och där kan det stöta på liknande virus och om ett djur infekteras av två virus, kan detta virus av ren sammanblanding av det genetiska materilet bilda en helt ny typ virus. Men det är viktigt att veta att detta sker konstant i delar av världen, t.ex. sydöstra asien, där befolkningen på landet lever mycket nära sina grisar och fjäderfä, vilket ger alla möjligheter för nya "intressanta" kombinationer att uppstå. Och det är inte en slump att de vanliga säsongsinfluensorna vanligen "uppstår" i dessa regioner.......
______
Att fler skulle bli jättesjuka/dö av vaccinet än influensan är bara kvalificerat skitsnack. F.ö. behöver man inte dö för att råka illa ut, att ligga i respirator, ECMO eller "bara" på intensiven är ingen höjdare det heller....
________
Har f.ö. nyss varit och blivit stucken. Gjorde mindre ont än jag väntade mig och kön var inte "överväldigande", tog ca 35 minuter att få komma till, men det var en effektiv organisation. Återstår att se hur jag mår i morron
Redigerat av KRT: 17-11-2009, 17:46