Jag skaffade linser redan 1964, av "estetiska" skäl"...ville inte vara "glasögonorm". Jag har av typ halvhårda, vilket optikern säger är sundast=minst risk för skador. Dom byter jag vid pass 1-2 år, eller när synen förändrats, man börjar bli gammal, hehe. Den gången fanns det bara hårda linser, som slipades till efter ögats krökning. Professor Stenström, som ögonläkaren hette, har skrivit ett kompendium som används/användes på alla Sveriges ögonmottagningar, bl.a. i Lund, där min sedermera blivande fru arbetade under lång tid. Jag är INTE noggrann med rengöring, så som jag borde vara. Det finns vätskor idag, som man stoppar ner dom i över natten, utan att gnugga dom. Jag byter inte vätskan ens varje dag, det kan ibland gå 3-5 dagar. Jag har aldrig haft problem med mina linser, men som MariaS säger, när man blir gammal så är inte ögats lins lika plastisk i omställning mellan när- och långseende, och då får man komplettera med t.ex. läsglasögon. Jag är närsynt med +3,75 dioptrier. Om man somnar med linsen på ögat, så vaknar man kanske med linsen inne i ögonhålan, men den kommer snabbt fram till sin rätta plats. Inget konstigt alls. Brytningsfelet, som beror på avståndet till närhinnan, elimineras nästan, och man får i stort sett helt naturliga proportioner på objektet, Glasögonens konkava linser förminskar förmål, som t.ex. avståndet mellan stegen i en trappa, men hjärnan lär sig snart detta fenomen, och man anpassar rörelse och steglängd osv efter en synkorrigering. Att plocka ur och sätta in en lins är inte besvärligare än att t.ex. borsta tänder. Bara tänk på att en liten lins lätt glider ner i vasken om man tappar den. Till att börja med så är det naturligtvis irriterande, och man måste vänja sih vid att bära lins i etapper. Man gråter och det "svider", som man hade fått något främmande i ögat - och det har man ju. Detta går över på ett par dagar... Har du bara nog med ögonvätska så går det att skaffa linser - problem kan det bli med för torra ögon. Lycka till!! Det är garanterat en "befrielse"!!!!!!! Tro you me!
Redigerat av Bengalow: 19-11-2009, 21:52
|