Jag har haft vanliga mjuka först, som man skulle byta varannan vecka. Sen gick jag över till engångslinser. Mindre pyssel och något dyrare. Det sista har jag använt månadslinser. De är gjorda för att sitta i dygnet runt 30 dagar i sträck. Problemet, var bara att jag började bli långsynt och var tvungen att ha läsglasögon i tid och otid, vilka jag gärna slarvade bort... Då var det helt enkelt lättare att använda glasögon, som sitter där de ska till vardags, vilka får halka ner på nästippen, så fort jag behöver läsa något. Men visst. Jag har fortfarande linser i skåpet, som jag tar till emellanåt.
I början var det svårt att låta bli och blinka, när man skulle sätta in linserna, men man vande sig ganska fort. Mitt knep var att hålla nere underlocket samtidigt som jag satte in linsen i nedre delen av ögat. Då gjorde det inget om jag blinkade. Linsen hamnade rätt i alla fall.
Nu har jag dock hört att man kan få progresiva linser också, så det kanske är dags att gå och få nya linser utprovade...
|