Har haft linser i 15-20 år (kommer faktiskt inte ihåg när jag fick dem, men jag tror jag var runt 15 när jag skaffade dem). Jag ser dåligt, runt -9 på båda ögonen, så med glasögon blev det verkliga flaskbottnar.
När jag började fanns bara hårda linser att tillgå för personer som såg så dåligt som jag. Och tro mig, det är INTE lätt att vänja sig vid hårda linser. Efter några år bad jag om att få gå över till mjuka, trots att jag på det viset fick klara mig utan att korrigera det lilla brytningsfel jag hade. Mjuka var inget alls jämfört med hårda, därför tycker jag det var lätt att börja med mjuka. Men det är lite trixit i början, eftersom man måste motarbeta blinkreflexen, och den är stark. Men de flesta lär sig sätta linserna snabbt, och man skaffar sig små trix för att det ska gå enkelt och smidigt. Jag både satte i och tog ut linserna utan spegel, det satt liksom i ryggmärgen.
För sisådär en 2 år sedan bestämde jag mig för att prova dygnet-runt linser. Eftersom jg ser så dåligt var jag tvungen att både köpa linser att ha på dagen, men också glasögon att ha på kvällar/mornar och när jag inte kunde ha linserna. Vill absolut inte släppa en laser nära ögat så dygnet runt liner framstod som ett bra alternativ. O
Dygnet runt linserna har man i dygnt runt i 1 månad, sedan byter man. Man sover alltså också med dem, vilket går MYCKET bättre än at sova med vanliga månadslinser (jag vet för jag har oavsiktigt proat det

). Det rekommenderas att man tar ut dem då och då, men jag får väl erkänna att jag glömmer det ganska ofta. Däremot ska man aldrig, precis som alla andra linser, ha linserna i ögat om man är förkyld eller har någon algs ögonirritation. Eftersom risken med dygnet runtlinser är att man får en ökad kärltillväxt (angiogenes) i ögat bör man kolla dem ordentligt hos en optiker var 6:e månad, men hittils (peppar, peppar) har allt sett bra ut och jag tycker det är UNDERBART att slippa ta ut och sätta in varje dag. När man har småbarn och ofta är uppe på nätterna är det också guld värt.
Dygnet runt-linser är gjorde i ett extra genomsläppligt silikonmaterial, vilket gör att det också är ett bra alternativ om man har lite känsligare ögon. Min man fick ofta röda torra ögon om han hade i sina vanliga linser (sådana man tar ut och sätter in), men har nu bytt till dygnet runt-linser (som han dock tar ut varje dag) och slipper alla irritation.....